Annonce

Annonce

De 3 T'er, 30 millioner ord projektet - sprogstimulering


5. juni 2023


"The Thirty Million Word Project" er et forsknin​gsinitiativ, der i 2010 blev igangsat af professor Dana Suskind fra University of Chicago. Projektets formål var at undersøge sammenhængen mellem tidlig sprogstimulering og børns sproglige udvikling.



Forskerne fokuserede på at studere sproginteraktioner mellem forældre og børn i de tidlige år, og de ville undersøge, hvordan disse interaktioner påvirkede barnets sproglige færdigheder senere i livet. Den grundlæggende idé var, at eksponering for sprog i de tidlige år er af afgørende betydning for at fremme barnets sproglige udvikling.



Studiet analysede en stor mængde lydoptagelser fra hverdagens samtaler mellem forældre og børn. De så på antallet af ord, de talte intereaktioner, og de så på kvaliteten af sproget. Resultaterne fra "Thirty Million Word Project" viste en stærk sammenhæng mellem tidlig sprogstimulering og barnets sprogfærdigheder senere i livet, og projektet understregede især også vigtigheden af, at barnet får sprogstimulering og støtte af sin sprogudvikling i hjemmet.



Dr. Dana Suskind har udgivet en bog "Thirty Million Words: Building a Child´s Brain", hvor hun deler sine erfaringer og observationer fra forskningen. Hun forklarer vigtigheden af ordforråd, samtalefærdigheder og responsitivtet i forhold til barnets sproglige udvikling. Og hun giver eksempler på, hvordan man kan integrere disse principper i hverdagen og skabe et berigende sprogmiljø for barnet.



Der er ingen tvivl om, at "Thirty Millon Word Project", samt bogens principper og forslag, har været og stadig er meget gavnligt for forståelsen af, hvordan forældre (og andre omsorgspersoner) kan støtte barnets sprogudvikling, og hvor vigtig denne støtte er. I denne artikel vil jeg komme ind på det, man kalder for "De 3 T' er" ("The Three T' s"), da det er et simpelt værktøj, du som forælder kan bruge, når du gerne vil støtte dit barns sprogudvikling bedst muligt.



DE 3 T´ER



I forbindelse med "30 millioner ord projektet" og forskningen introduceres begrebet "The Three T's" eller "De 3 T'er". Det refererer til tre centrale principper eller strategier, som forældre kan anvende for at støtte deres barns sproglige udvikling.



Lyt og fokuser (Tune in): Vær opmærksom på og lyt til dit barn. Vær til stede og fokuseret under interaktionen med dit barn. Vis interesse for dit barns kommunikation og signaler, og vær responsiv overfor barnet. Hvis barnet f.eks. er distraheret af TV, så vil barnet ikke høre dig.



Et eksempel:



Du sidder med dit 1-årige barn og leger med en bunke byggeklodser. Mens I leger, bemærker du, at dit barn prøver at sige noget eller pege på en specifik klods. Du sænker tempoet og retter din opmærksomhed mod dit barn. Du siger: "Hov, fik du lige øje på den røde klods? Vil du have den?". Du lytter opmærksomt til barnets reaktion, ser efter øjenkontakt og reagerer positivt på dit barns forsøg på kommunikation.



Eksempel 2: 



Du sidder ved spisebordet med dit 1.5 årige barn, der udforsker sin mad. Du bemærker, at dit barn peger på en banan og siger et par lyde. Du sænker tempoet og retter din opmærksomhed mod dit barn. Du siger: "Åh, vil du have en banan? Det er en lækker gul banan". Dit barn forsøger at sige ordet "banan", du gentager "ja, det er en banan". Du lytter opmærksomt til dit barns reaktioner og forsøger at gentage og udvide barnets lyde.



Eksempel 3: 



Du er ved at læse en billedbog sammen med dit 2 årige barn. Dit barn peger på en side og siger: "Hvad er det?". Du retter din opmærksomhed mod billedet og siger: "Det er en Zebra. Kan du sige "Zebra"?". Du lytter opmærksom til dit barns forsøg på at gentage ordet og ...


Annonce

... reagerer positivt på barnets bestræbelser.



Snak mere (Talk more): Øg mængden af verbal kommunikation med dit barn. Tal regelmæssigt med barnet og udsæt barnet for et rigt og varieret sprog. Brug enkel og forståelig tale, gentag og udvid dit barns ord og sætninger, og beskriv omgivelser og aktiviteter.



Et eksempel:



Du er ude at gå med dit 2-årige barn i parken. I stedet for blot at gå i tavshed, begynder du at beskrive og snakke om de ting, I ser. Du siger: "Se, der er en stor grøn græsplæne. Kan du se fuglen deroppe? Den flyver højt oppe i himlen. Hvad tror du, den laver?". Du bruger enkel og forståelig tale og skaber en stamtalelignende interaktion ved at stille spørgsmål og opfordre dit barn til at deltage.



Eksempel 2:



Du er på vej hjem fra vuggestuen med dit 2.5 årige barn. I går forbi en blomsterhave, og dit barn udtrykker interesse ved at pege og udtrykker et begejstret "Wow!". Du udvider dit barns sprog ved at sige: "Ja, det er en smuk blomsterhave. Kan du se de farverige blomster? Nogle er røde, nogle er gule, og nogle er blå!". Du beskriver og udforsker sammen med barnet, hvilket udvider barnets ordforråd og forståelse af farver.



Eksempel 3: 



Du er på køretur sammen med dit 4 årige barn. Undervejs ser I en masse forskellige køretøjer på vejen. Du beskriver og snakker om hvert type køretøj, der passerer forbi. Du siger: "Se, der er en stor lastbil. Den transporterer tunge ting. Og der er en rød motorcykel. Den kører meget hurtigt!". Du engagerer dit barn i samtalen ved at stille spørgsmål som: "Hvilket køretøj kan du bedst lide?".



Tag tur (Take turns): Der skal være tilbagevendende og interaktiv kommunikation mellem forældre og barn. Skab en dialog ved at tage tur (skiftes) til at tale og lytte. Reager positivt på dit barns forsøg på at kommunikere, støt barnets initiativer og opmuntre dit barn til at deltage i samtalen. Tage tur betyder, at I skiftes til at tale. Du kan stille spørgsmål, kommentere eller udtrykke jeres tanker og følelser om det, I oplever, og derefter give plads til, at dit barn kan svare eller reagere.



Et eksempel:



Du leger med dit 3-årige barn med en dukke og nogle legetøjsdyr. Du lader dit barn vælge en dukke, og du tager et legetøjsdyr. I begynder at have en "samtale" mellem dukken og dyret, hvor I skiftes til at tale. Du siger: "Hej, jeg er dukken. Hvad hendder du?", og lader dit barn svare ved at bruge en dyrestemme til legetøjsdyret. I fortsætter med skiftevis at tale og lytte, hvilket skaber en interaktiv og dialogbaseret leg. 



Eksempel 2: 



Du er på legepladsen med dit 3.5 årige barn, der leger på gyngerne. Du indgår i dialog med dit barn, hvor I skiftes til at tale om, hvad I oplever. Du siger: "Wow, du gynger højt! Kan du lide at gynge?". Dit barn svarer med glæde og siger: "Ja, det er sjovt!". Du fortsætter samtalen ved at sige: "Jeg kan se, at du flyver op i luften! Hvordan føles det?". I skiftes til at tale og lytte, hvilket opmuntrer dit barn tli at udtrykke sig og deltage aktivt i samtalen. 



Eksempel 3:



Du er i haven sammen med dit 5 årige barn, der samler blomster. I skiftes til at navngive de forskellige blomster, som I finder. Dit barn siger: "Se, jeg har fundet en rød rose!". Du tager turen og siger: "Ja, se her, jeg har fundet en gul solsikke!". I fortsætter med at navngive blomsterne og deler jeres opbservationer og tanker om dem.



Disse eksempler illustrerer, hvordan de 3 T' er kan implementeres for at støtte barnets sprolige udvikling. Ved at lytte og fokusere (Tune in), snakke mere (Talk more) og tage tur (Take turns) i samtalen kan du skabe et berigende sprogmiljø, der fremmer kommunikation og interaktionen mellem dig og dit barn. 



Rigtig god fornøjelse :)



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Sponsorerede artikler

Vent ikke til din baby har fået rød numse

- brug Olívy fra første bleskift

Hud der konstant udsættes for fugt, varme, friktion og syre fra urin og afføring, bliver nemt rød og irriteret. Det gør ondt på barnet, og kan påvirke den helt basale trivsel - herunder søvn og spisemønster. Med Olívy baby care – diaper change kan du ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.


Annonce