Annonce

Annonce

Daginstitutioner bag facaden - en dokumentar


29. maj 2019


I går sendte TV2 dokumentaren "Daginstitutioner​ bag facaden", som ved hjælp af skjult kamera viser omsorgssvigt og mange kritisable situationer i københavnske institutioner - både i vuggestuer og børnehaver. 



Ingen tvivl om, at det var hjerteødelæggende at se, og som forældre kan man naturligt blive i tvivl om, hvordan ens barn egentlig har det, når det er i daginstitution. Får mit barn den omsorg, som barnet har behov for? Bliver mit barn set, lyttet til og trøstet? Har mit barn nogen at lege med i løbet af dagen? Er der rolige stunder med udviklende øjeblikke? Er der konflikter mellem børnene? Er der konflikter mellem børnene og de voksne? Bliver der taget hånd om konflikter på en konstruktiv måde? Kan jeg regne med de tilbagemeldinger, som jeg får fra pædagoger og medhjælpere, når de siger, at mit barn har haft en god dag? Osv. Osv. Rigtig mange spørgsmål melder sig...



Min artikel i dag er derfor 12 bud på, hvordan du som mor og/eller far kan få lidt idé om, hvorvidt dit barn trives i institutionen, hvad du skal lægge mærke til, og hvorvidt det er et dejligt sted at være.



1. Vælg altid en daginstitution, hvor du synes, det virker rart at komme ind af døren. Du skal føle dig godt tilpas, og have en fornemmelse af, at der er en god og rar stemning.



2. Vælg et sted, hvor der er et højt fagligt niveau. Det betyder, at pædagogerne har sat sig ned og lavet nogle retningslinjer for, hviken pædagogik de arbejder ud fra, og hvilket værdigrundlag institutionen har. Dette skulle gerne være skrevet ned, så du kan få det udleveret, og gerne være noget ledelsen og pædagogerne løbende drøfter og følger op på.



3. Læg mærke til, hvordan de voksne taler til og med børnene - er der et roligt stemmeleje eller bliver der ofte råbt højt af børnene eller råbt til børnene på afstand, i stedet for at den voksne går hen og taler almindeligt til barnet. Det er vigtigt, at pædagogerne taler med børnene, som ligeværdige mennesker, og ikke taler til børnene i en belærende, korrigerende tone.



4. Læg mærke til, hvordan børnene taler med og til de voksne. Søger de hinanden, bliver der reageret hensigtsmæssigt, når et barn henvender sig til en voksen, eller bliver barnet ignoreret, talt ned til eller afvist. Det er vigtigt, at børnene virker tillidsfulde og trygge. Hvis børnene tør sige de voksne imod og drille de voksne, så er det et godt tegn.



5. Læg mærke til, hvordan børnene interagerer med hinanden. Har de mange konflikter indbyrdes og får de hjælp til at løse eventuelle konflikter, eller er de ofte overladt til at skulle klare evt. konflikter selv.



6. Er der fysisk kontakt mellem børn og voksne? Sidder der børn på skødet, som har brug for lidt trøst og nærhed? Og er der nærhed, når man sidder der? Hjælpes man med at ...


Annonce

... vågne stille og roligt op, når man har sovet middagslur? Får børnene en hånd at holde i og hjælpes på vej? Er der plads til en kildetur, eller at man kan få et skub, når man sidder på gyngen?



7. Brug tid i institutionen, når du afleverer, og når du henter. Det er, når du sidder i institutionen, at du har mulighed for at se, hvordan børnene og de voksne interagerer med hinanden. Det er okay at sætte sig ned og danne sig et indblik i dagen, og hvad der sker, tale med børnene og de voksne. 



8. Hent dit barn på forskellige tidpunkter af dagen. Læg mærke til, hvor meget uro der er. Hvem leger sammen? Hvor er de voksne? Er der børn, som sidder for sig selv? Børn som er kede af det? Er der plads til, at man som barn kan bygge og lege med sin togbane, uden at den igen og igen bliver ødelagt af andre børn. Sidder børn og voksne i hyggelige grupper eller løber alle mere eller mindre forvirrede rundt...



9. Accepter ikke automatisk en sætning som "det har været en god dag". Spørg ind til, hvad dette betyder. Hvad er der sket i løbet af dagen - hvad har børnene f.eks. lavet? Hvad synes dit barn om det? Hvem har dit barn leget med? Hvad har de leget? Har der været nogen konflikter? Hvordan blev disse løst? Det er godt, hvis pædagogerne fortæller om små episoder og oplevelser, hvor dit barn har lavet noget sjovt. Det er med til at vise, at der faktisk har været positiv opmærksomhed på dit barn.



10. Tal med personalet om institutionens hverdag og tilbud til børnene. Hvilke aktiviteter laves med børnene, som f.eks. styrker barnets motoriske udvikling, barnets sprog, barnets sociale kompetencer? Hvornår og hvordan arbejdes der med dette i hverdagen?



11. Tal med andre forældre og hvad de oplever. Måske har de lagt mærke til, at dit barn er meget alene eller ofte ked af det? Måske har de lagt mærke til, at børnene ofte leger og hygger sig. Hvordan oplever andre forældre stemningen, samarbejde med pædagogerne, kontakten mellem børn og pædagoger, børnene imellem, hvordan trives de andre børn...



12. Brug forældrebestyrelsen eller stil op som medlem. Alle institutioner i DK har en forældrebestyrelse, der sammen med institutionens personale træffer beslutninger omkring metoder, pædagogiske overvejelser og praktiske forhold i institutionen. Som medlem af forældrebestyrelsen repræsenterer du alle børn i institutionen og varetager ikke kun dit eget barns interesser.



Dokumentaren "Daginstitutioner bag facaden" kan ses på TV2 Play her



Jeg har sammen med Erik Sigsgaard skrevet bogen "Ha en god dag, skat". I den kan du læse mere om, hvordan vi sikrer vores børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave. Læs mere om bogen her



Bedste hilsner



Helen



Annoncer

Produktnyheder

Allomin 2 er på dit hold i madkampen!

Nu starter madkampen! Og med dit massive søvnunderskud kan den måske virke lidt uoverskuelig – men husk! Den kan føre til mere søvn. Mange børn sover nemlig rigtig godt (og længe) på en mæt og glad mave, og grød ligger altså bare rigtig godt i maven. Med Allomin 2 i baghånden, er dit barn dækket ...

Læs mere her



Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder


Annonce