Vand fra hanen og sidde i høj stol
22. maj 2008

Kategori:
Diverse
Alder:
4 mdr.
Vand fra hanen og sidde i høj stol
Hej igen.

Lige 2 korte spørgsmål:

Hvornår må min søn på næsten 4 måneder få vand fra hanen og hvornår må han sidde i høj stol med støtte?? ( i den forbindelse tænker jeg på hvis man begynder at give skemad når han er 4 måneder om han så må sidde i si høje stol)

Tak for nogle gode svar

Venlig Hilsen
Bettina

Annonce

Svar

Kære Bettina

Din dreng kan tilbydes vand af kop fra hanen, når han er 4 måneder gammel, hvis I hører til et almindeligt offentligt vandværk. Hvis I har privat vandboring må han ikke få vand fra hanen der ikke er kogt.

Det er sådan at vandet kan variere meget alt efter, hvor i landet man bor og derfor er man nødt til at rådføre sig lokalt.
Vand fra private brønde kan anvendes, hvis en analyse af vandet har vist, at det er forsvarligt. Man kan rette henvendelse til kommunens tekniske forvaltning for at få foretaget en analyse.

Men som sagt, hvis I ikke har privat vandboring, så kan man fra 4 måneders alderen tilbyde små slurke vand af en kop - vand direkte fra hanen.

Man kan diskutere hvorvidt man så kan bruge frisk vandhanevand til modermælkserstatning og i princippet gælder det samme - man kan faktisk godt tage vand fra den kolde hane, varme det op i mikroovnen til den rette temperatur og komme modermælkserstatningspulver i.

Jeg anbefaler dog ofte at man starter meget stille og roligt ud og ser hvordan barnet reagerer på det. Hvis barnet har maveproblemer vil det fortsat være en god idé at koge vandet. Man kan så have kogt vand stående på flasker, varme det kogte vand op inden det skal bruges og tilsætte mme-pulver. Til syge børn bør man også altid koge vandet, selvom det kan virke mere besværligt. Man kan også skelne lidt imellem, hvorvidt det er et barn som får fuld flaskeernæring og derfor store mængder eller et barn som kun får en flaske af og til ...

Med hensyn til at sidde i høj stol, så vil de fleste børn være omkring 6 måneder inden de er stærke nok i ryggen til dette. Barnet skal sidde med rank ryg. Hvis din søn sidder med rund ryg er han ikke stærk nok til at sidde, så skal du stadig lægge ham på maven dagligt, så han der får trænet sine rygmuskler.

Indtil barnet bliver stærk nok i ryggen til at sidde i høj stol, så anbefales det at man giver barnet skemad imens man har barnet siddende på sit skød. Nogle familier bruger også en skråstol, når de giver barnet mad, det er også en mulighed, hvis man har en sådan. Har man ikke det, så skal man ikke købe en skråstol til formålet! Så er det bedre at sidde med barnet og så vente på at barnet er stærk nok i ryggen til høj stol.

Fortsat held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk