Laxoberaldråber mod forstoppelse
3. marts 2008

Kategori:
Diverse
Alder:
8 mdr.
Laxoberaldråber mod forstoppelse
Hej Helen

Vi har endelige efter flere måneder fået gang i vores datters mave. Hun har siden start på skemad haft meget hård mave, længe mellem afføringerne og ikke megen appetit. Laktulose har aldrig hjulpet hende, og da vores egen læge måtte give op, fik vi en henvisning til en børnelæge, der i første omgang mente, at vores datter skulle have mere væske. Det prøvede vi så at give hende med uden resultet.

Så læste jeg på lægevagten.dk om Laxoberaldråber til børn over 6 mdr. hvor laktulose ikke har hjulpet. I samråd med børnelægen startede vi med at give 5 dråber morgen og aften, og der var "gevinst" med det samme næste dag og har været det hver dag lige siden (en uge, 7, 9, 13) og i en konsistens, som ikke gør ondt at få ud... Jeg er naturligvis sikker på, at det er dråberne, der har virket.

Jeg vil nu høre dig, om hvorfor jeg ikke har hørt om Laxoberal nogen steder, hvorfor foreslår hvergen sp, egen læge eller børnelægen (eller dig :-)), at vi skal give det? Jeg synes, det er mærkeligt, at det er mig selv, der skal finde ud af det. Det er lige præcis sådan et middel, jeg har efterlyst, da vi har haft meget svært ved at få større mængder afføringsmiddel i hende som fx laktulose og movicol. Laxoberal er derfor helt perfekt, da vi jo altid kan være sikker på, at få de 5 dråber i hende.

Børnelægen siger, at Laxoberal ikke kan skade hendes mave, men kan du lidt nærmere forklare mig, hvordan det virker, hvad det egentligt er? Og evt. hvorfor, der ikke anbefales særlig mange steder?

Hilsen en lettet mor

Annonce

Svar

Kære lettede mor

Jeg kan godt forstå du er lettet over at I nu har fået jeres datters mave til at fungere, for det er som du skriver enormt vigtigt i forhold til hendes generelle trivsel. Hvis maven ikke fungerer, så påvirker det hendes madindtag, hendes humør, hendes lyst til at udforske verden - det betyder så meget for at have det godt.

Laxoberal er som du skriver let at tilbyde børn fordi det er få dråber barnet har behov for og det er derfor lettere at sikre barnet indtag af laxoberal, end det er at skulle give barnet både laktulose og movicol. Laxoberal virker dog anderledes end de to andre produkter og derfor skal det altid gives i samråd med lægen. Jeg må som sundhedsplejerske f.eks. ikke anbefale forældre at give deres barn laxoberal, men kan naturligvis henvise til lægen til vurdering af hvorvidt forskellige typer af afføringsmiddel kan være aktuelt.

Laktulose og movikol hører til den kategori af afføringsmiddel som hedder 'osmotisk virkende laksantia', som virker ved at blødgøre afføringen i tarmen. Laxoberal hører til den kategori af afføringsmiddel, som har primær virkning på tarmmotorikken. Det virker ved direkte at stimulerende tarmtarmbevægelserne og ved at hæmme aborption af salt og vand samt fremme sekretionen af tarmen. Der er altså ved brug af laxoberal en primær virkning på selve tarmen og ikke som ved laktulose en primær virkning på tarmindholdet.

Netop det at produkter påvirker tarmbevægelserne er grunden til at man er tilbageholdende med at anbefale det til børn. Nogle børn har behov for afføringsmiddel i længere tid og det man er bange for er faktisk at barnet vil blive afhængigt af produktet - at barnet får det man kalder for 'en doven tarm'.

Hvor meget der skal til for at dette sker, tør jeg desværre ikke sige, det er netop derfor man altid skal have en læge med i ordinationen. Det er også sådan at overdreven og langvarig brug af laxoberal kan medføre forstyrrelser i væske- og elektrolytbalancen, og laxoberal indeholder natriumpicosulfat, som ved indtagelse i større mængder kan ødelægge slimhinden i tyktarmen - igen tør jeg ikke sige, hvor meget der skal til og hvor længe man skal bruge det, for at dette kan ske.

Laxoberal er altså en produkt som virker meget anderledes en de to andre (laktulose og Movicol) men dermed ikke sagt at I ikke kan bruge det. Jeg har skam mødt børn som har fået laxoberal og hvor det, som hos jer, har været en stor hjælp og på ingen måde har givet problemer:o)

Nu ved I lidt om overvejelserne omkring det, håber I er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk