Min temperamentsfulde datter skriger ved brystet
24. februar 2004

Kategori:
Amning
Alder:
3 mdr.
Min temperamentsfulde datter skriger ved brystet
Egentligt nyder jeg at amme min datter på 3 1/2 måned, men efterhånden er det ikke særligt sjovt.

Hun har nemlig i en månedstid været ekstremt utålmodig. Når der går mere en 3-4 sekunder inden mælken løber til begynder hun at brokke sig og går der 30 sekunder (som der oftest gør), så er hun ude i skrig og skrål.

Det sker også flere gange dagligt at hun stadig er sulten (tror jeg), når jeg tager hende fra brystet.

Jeg har prøvet at amme hende oftere, men det går ikke, for hun bliver voldsomt sur over at blive lagt til, når hun ikke er sulten. Grænsen er ikke ret stor - jeg kan forsøge at lægge hende til og hun afviser - 5 min. efter er hun super sulten!
Jeg kan aldrig nå at lægge hende til inden hun er rigtig vågen, for hun går direkte fra søvn til lys vågen og super frisk og glad.

Hun har generelt temperament, så jeg er efterhånden vant til at høre hende brokke sig, men det er altså ved at være for meget med hensyn til amningen. Det er så hårdt at blive skreget ind i brysterne flere gange dagligt.

Hun tager fint på i vægt (er godt nok lidt lang i forhold til sin vægt) og sover ret godt - hun har sovet 6-8 timer i træk, så en ammetår og derefter 4-6 timer igen lige siden hun var 14 dage. Hun er livlig og ret hurtig motorisk.

Jeg er ved at være så træt af at blive skreget af, mens jeg ammer, at jeg flere gange dagligt tænker på, hvor dejligt det bliver, når hun også kan få andet end bare mit bryst. Jeg overvejer at forsøge at give hende en flaske i forbindelse med nogle måltider.

Her kommer så mine spørgsmål:

Er der noget jeg kan gøre for at få hende til at holde op med at skrige mig op i brystet ved amning?
Vil det skade amningen at give en flaske efter amningen et par gange om dagen?
Hvordan gives der nemmest flaske - hun bliver meget sur de få gange, vi har forsøgt med lidt kamille-the?
Jeg er multi-allergiker, så jeg ved at hun skulle have allergi-mælkeerstatning, hvis hun kun fik mælkeerstatning, men hvad nu hvis jeg fortsætter med at amme hende samtidig?

Med venlig hilsen
Anja

Annonce

Svar

Kære Anja

Kort forklaret, så er det sådan at når din datter bliver lagt til brystet, så sendes der nogle impulser til din hjerne om at mælken skal begynde at løbe og så starter nedløbsrefleksen og mælken kommer. Din datter skal således sutte lidt, have tålmodig til at vente og synke den mælk der kommer, sutte igen, vente og synke. En normal rytme vil således være: sutte sutte sutte, pause pause, synke synke, sutte sutte sutte, pause, synke osv. Det sker under hele amningen og ikke kun når man lige lægger barnet til.

Derudover så er det vigtigt for dig at vide, at hvis du sidder og spænder, simpelthen fordi du ved at din datter lige om lidt slipper og begynder at græde, så forlænger du den tid der går fra hun sutter til mælken løber. Det er derfor utroligt vigtigt at du slapper godt af, tænker på at mælken skal løbe, så du rent psykisk også hjælper mælken frem.

Jeg vil foreslå dig at du med det samme får fat i en syntocinon-spray. Den er på recept, så du skal gennem lægen. Et pust med sprayen i hvert næsebor før amning hjælper nedløbsrefleksen igang. Det kan derfor være en rigtig god idé, da din datter lyder til ikke helt at have tålmodighed nok til at vente:o)

Derudover så kan det være en god idé at du forsøgte at lægge hende til, når hun ikke var så sulten. Jeg ved godt at du skriver at hun bliver sur, hvis hun ikke føler sig sulten nok; men samtidig skriver du at hun sover 6-8 timer eller 4-6 timer af gangen. Det er naturligvis dejligt, hvis hun tager et langt træk om natten, og hvis det er på dette tidspunkt at den lange lur ligger, så bibehold den, men hvis den ligger om dagen, så vil jeg foreslå dig at du forsøger at lægge hende til hyppigere i dagtimerne. Du behøver ikke vække hende direkte, men du kan forsøge at tage hende op, når hun har sover ca 4 timer og så lægge hende tl brystet, imens hun stadig er 'let' sovende.

Med hensyn til flaske, så er der altid en risiko for at hun vil foretrække flasken fremfor brystet, simpelthen fordi det er nemmere at spise af flaske,- hun skal ikke arbejde så hårdt for føden. Nogle børn bliver også forvirrede af den forskellige sutteteknik der er på bryst og flaske, men da din datter er så gammel, som hun trods alt er, tror jeg ikke det vil forstyrre hende så meget.

Hvis I forsøger med en flaske, så kan det være en god idé at far giver den, simpelthen fordi han ikke lugter af mælk. Forsøg med forskellige flaskesutter, nogle gange er det de helt billigere almindelige sutter at barnet foretrækker. Jeres datter skal ligge i armene som hvis hun bliver ammet. Flaskesutten skal være fyldt med mælk og samtidig skal I forsøge at pege suttespidsen op imod ganen, hvor sutterefleksen sidder. Flaskesutten skal forholdsvis langt ind i munden.

Hvis du vælger at give flaske, så vil det være en god idé at du lægger din datter til brystet først, så hun fortsat får stimuleret dig; men du skal vide at din mælkeproduktion højst sandsynligvis vil gå ned, hvis du jævnligt supplerer med flaske og det synes jeg er synd. Ud fra din beskrivelse lyder det jo som om at din datter trives på din mælk.

Derudover så synes jeg det vil være lidt ærgeligt at du begyndte på erstatning, når du selv er multiallergiker. Hvis du vælger at give erstatning så skal det være enten 'Profylac' eller Nutramigen. Det er dyre erstatninger, som du får på apoteket, men det eneste der kan anbefales til børn med risiko for allergi. Har din datter en gang fået almindelig erstatning er det lige meget, så er der ikke grund til at gå over til de specielle produkter, man kan sige at så er løbet kørt:-(

Det bedste ville være om du evt. kunne malke lidt ud og så give din datter din mælk. På den måde kunne du både stimulere til mere mælk, give din datter det bedste for hende, få hendes temperament til at falde lidt fordi det måske er nemmere for hende at spise fra flasken og samtidig bibeholde en amning, som I jo et eller andet sted begge er glade for:o) Hvis din datter hører til de børn som bare har et godt sovehjerte og bliver ved med dette, så er der jo intet i vejen for at du evt. malker ud, et par timer efter amning. Når hun så melder sig igen efter endnu et par timer, så har du allerede dannet 70 pct af mælken igen. Brystet vil således ikke være 'tomt'.

Til sidst vil jeg lige sige at mange børn omkring 12 ugers alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store at de har behov for mere mad, så det kan måske også være derfor at din datter er lidt utålmodig.

Håber at ovenstående hjælper jer lidt mere på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk