Introduktion til vælling med modermælk?
2. februar 2006

Kategori:
Kost og ernÆring
Alder:
4 mdr.
Introduktion til vælling med modermælk?
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har læst mange af dine svar relateret til mine spørgsmål, men synes ikke lige, at jeg kan finde et præcis svar.

Vores lille dreng på 4½ måned og har indtil nu kun fået modermælk og stortrives fortsat - ligeså gør hans mor med at amme! Men det er vores fornemmelse er at han godt kunne klare lidt mere. Desuden kunne vi godt tænke os nogle mere rolige nætter og en senere start på dagen. Vi håber at vælling er et forsøg værd?!

Han sover nu fra kl. 18.00 til ca. 01.30(45), hvor jeg ammer ham og han er så igen sulten kl. ca. 04.00. Omkring kl. 05.00 og 05.30 vågner han og klar til at starte endnu en dejlig dag! Nogle nætter vågner han mange gange og vil have hjælp til at finde sutten andre nætter vågner han kun de to gange for mad. Jeg har prøvet at amme ham når jeg går i seng omkring 22.00 tiden, men det gør ingen forskel i hans behov for mad de to gange senere om natten. I dagtimerne ammer jeg ham pt. ca. hver anden time, hvilket er fint med mig. Seneste amning er ofte kl. 17.00, da han herefter virker for træt til at spise.

Vi vil gerne se om vi kan rykke hans sovetidspunkt til 19.00-19.30, men lige nu er det rigeligt at holde ham på kl. 18.00. (Indtil for et par måneder siden sov han senest kl. 16.00). Om dagen sover han sammenlagt 3-4 timer.

Han har aldrig fået flaske før, så jeg forestiller mig at vi kan bruge udmalket mælk i flaske efter amning i et par dage.
- Kan jeg bare lune det i flasken i en skål med kogende vand?

Derefter ville jeg lave vælling (på rismel) med modermælk. Jeg kan se at du flere steder har angivet en opskrift, hvor man kan bruge modermælk i stedet for erstatning.
- Her er jeg usikker på hvordan jeg bruger min mælk. Den skal vel ikke koges med? Skal den bare tilsættes efter den er taget af blusset - på det tidspunkt du angiver at man tilsætter erstatningspulver? bliver den ikke for flydende? Hvor meget modermælk går der til en portion?

- Hvornår på døgnet, skal han have vælling? skal vi give ham flere gange om dagen? Eller koncentrere os om aftenen?

Ser frem til at få dit svar.

Annonce

Svar

Hej med dig

Først bliver jeg nødt til lige at sige, at jeg faktisk synes jeres lille dreng sover rigtig godt. Tænk at sove fra kl.18 til 01.30 - 7½ time; mere kan I altså ikke forlange af et barn på 4½ mdr. Men - det kunne være ønskeligt at den lange lur lå om natten:o) Måske kan det lade sig gøre, men måske kan det ikke og så må I være glade for at I har aftenerne sammen:o)

Med hensyn til vælling, så er det sådan at man faktisk kan springe dette over, når man ammer. Mange ammebørn går direkte til grøden i stedet og vælling er i princippet det samme som en tynd grød.

Vælling er det der hedder en tilskudsblanding, dvs. det gives som tilskud til anden mad (mælk eller skemad). Nogle børn har glæde af vælling og forældrene oplever at det mætter børnene mere, andre børn har ingen glæde af vællingen og har behov for grøden for at blive mere mætte.

Hvis man vælger at give vælling i alderen 4-6 mdr. så anbefales det at man kun giver max 2 flasker daglig. I begyndelsen kan I således prøve med en flaske om aftenen, f.eks. kl 22 når I selv gå i seng.

Det er prisværdigt at du selv vil lave vælling med din egen mælk og det kan du sagtens gøre. Du skal dog vide at med hensyn til allergi og allergiforebyggelse, så gælder dette kun indtil barnet er 4 mdr gammelt og der er således ikke grund til rent allergimæssigt at lave vælling på modermælk med mindre man ved der er tale om f.eks. mælkeallergi.

Hvis du vælger at lave vællingen selv med modermælk, så kan du følge denne opskrift:
1 dl vand
2 tsk. majsstivelse (fx maizena)
eller 1½ spsk. hirseflager, ris- eller majsmel (afhængig af mærke).
1 dl modermælk

Vand og stivelse (mel/flager) piskes sammen og bringes i kog under piskning. Skru ned for varmen, læg låg på og lad det småkoge. Afkøl grøden lidt og tilsæt så modermælken - pisk vællingen sammen. Vær opmærksom på at enzymerne modermælken kan gøre det hele lidt tyndere, når det har stået lidt.

Udmalket modermælk kan let opvarmes i en skål med varmt vand eller du kan opvarme det i mikroovn. Husk dog at mælken herefter skal rystes godt, så varmen fordeler sig jævnt. Modermælk kan endvidere godt dele sig og se mærkeligt ud i konsistens og farve, men det er okay. Mælk der har været varmet kan ikke bruges igen, men må desværre kasseres.

Håber dette er uddybende nok. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk