Meget hævet tandkød & gummer
24. oktober 2005

Kategori:
Sygdom
Alder:
13 mdr.
Meget hævet tandkød & gummer
Hej,

Vores datter på 13 måneder har fået en slags mundbetændelse.

Nu har hun 3 tænder i overmunden 2 fortændere og så er den en tand ved siden af fortanden ved at komme ud, men hendes tandkød er så hævet og rødt at man faktisk ikke kan se hendes tænder foroven.

Vi har selvfølgelig søgt læge her i Kina, og hun har fået to gange drops med pencilin i, det fik hun her lørdag og søndag, men det er stadigvæk meget hævet.

Har du nogen forslag til hvad det er, er det en slags mundbetændelse hun har fået, og hvordan får men det til at gå væk hurtigst mulig?

Det siger sig selv hun har ikke spist ordentlig i næsten en uge nu, hun får faktisk kun youghurt og flaske med mælk, hun har alt for ondt til at spise brød eller andet, grød er hun ikke vild med, så det kan vi ikke give hende, har du nogen forslag til hvad man kan få hende til at spise i sådan et tilfælde.

Med venlig hilsen
Olav

Annonce

Svar

Kære Olav

Det lyder bestemt ikke rart og hvor er det dog synd for jeres lille pige.

Der findes en børnesygdom der hedder Hånd-, fod- og mundsyge. Den forårsages af en virus som hedder Coxsakievirus og den kommer ofte om sommeren og om efteråret. Den er kendetegnet ved at der kommer udslæt i munden, men også på hænder og fødder. Blærerne er 2-4 millimeter aflange og omgivet af en rød ring. Især på hælene og omkring neglerandene ses der blærer. Prøv derfor at lægge mærke til om jeres datter har blærer de steder. Nogle gange er det kun en enkelt blære der, andre gange har barnet flere blærer.Enkelte børn kan have blærer andre steder som for eksempel på armene eller på numsen.

I munden kommer blærerne også og her brister de hurtigt og bliver til sår. Blærerne i munden gør ondt og især når barnet skal spise eller drikke svier det meget.

Sygdommen varer 1 uge, måske lidt mere og den forsvinder af sig selv. Det hjælper således ikke at behandle sygdommen.

For at afhjælpe smerterne, så kan det være en god idé at give jeres datter mad, som ikke svier. Mælkeprodukter er derfor rigtig godt, ligesom banan, pasta, ris, kartofler, kød og lignende kan være godt.

Derimod skal I undgå appelsiner og andet syrligt frugt og også gå uden om juice af forskellig slags.

Nu ved jeg jo ikke om det er den virus jeres datter har fået, men det er en mulighed. Hvis det fortsætter og I ikke ser nogen bedring, må I tage hende til lægen igen. Der findes jo mange infektionssygdomme og de kan kræve forskellig behandling.

Fortsat held og lykke og rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk