Væskemangel?
29. januar 2005

Kategori:
Diverse
Alder:
3 mdr.
Væskemangel?
Hej Helen

Jeg håber du kan hjælpe mig, for jeg er meget i tvivl.

Min søn er nu knap 4 mdr. gammel. Han bliver ammet og får flaske bagefter fordi jeg ikke har særlig meget mælk..
Da han blev født vejede han 3800 gram og var 55 cm lang. Nu er han 64 lang og vejer 7 kg. På det område virker det som om det går fint. MEN jeg synes hans fontanel ind i mellem går lidt nedad!

Iflg. jordemoderen skulle det være tegn på væskemangel og så er jeg jo i tvivl om han får nok. Jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvor meget han får ved brystet, men han tager ca. 100-120 ml. af flasken efter hver amning. Han får ca. 5 flasker dagligt og ammes 5-7 gange. Jeg kan ikke få ham til at tage mere, så han virker mæt og glad. Der går ca. 3-4 timer mellem at han får mad.

Tror du han får nok mælk/væske eller er der en anden årsag til at fontanellen går lidt nedad. Han har en ret stor fontanel. Hvis det er væskemangel, hvad kan jeg i så fald gøre for at give ham mere væske?

Og så lige et bonusspørgsmål. Når han bliver 4 mdr. skal flaskerne så stadig koges og kan man tage vand fra den kolde hane og varme i mikroovnen når der skal laves mad eller skal det stadig koges først?

Håber meget på et hurtigt svar, da jeg jo helst ikke vil have at min dreng skal tørste:_))

Med venlig hilsen
Emils mor

Annonce

Svar

Kære Emils mor

Jeg tror bestemt ikke at Emil mangler væske. Det er rigtigt at en indsunken fontanelle kan være et at tegnene på væskemangel, men det er også naturligt at fontanellen kan være lidt indsunken, når barnet f.eks. vågner efter at have sovet i nogle timer.

Som du beskriver jeres rytme og måden Emil er på, så tror jeg ganske bestemt at du skal tage det roligt. Han tager godt på, han er glad og smilende og er god til selv at sige til og fra mht mad, - så fortsæt den gode rytme.

Du skal være opmærksom hvis han pludselig virker sløv og ikke vil spise eller mangler kræfter til at kunne tage fra. Du skal også være opmærksom på at han tisser som han skal, det at han har fine våde bleer eller tisser i en stråle, når du tager bleen af ham, er gode tegn. Hvis urinen er klar, får han væske nok, hvis den er gul eller lugter (hvilket en meget fyldt morgenble dog godt kan gøre uden at der er tale om væskemangel) så vil han have behov for ekstra væske.

Med hensyn til kogning af vand, så er det således at man fra 4 mdr´s aldern kan tilbyde sit barn vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring, så skal vandet fortsat koges.

Erstatning og flasker der laves klar på forhånd og gemmes i køleskab bør fortsat skoldes og vandet koges og nedkøles, men erstatning der laves og gives barnet med det samme kan laves med vand fra koldtvandshanen, som så varmes op til den rette temperatur f.eks. i mikroovn.

God fornøjelse.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk