Toilettræning
22. august 2012

Kategori:
Renlighed
Alder:
3 år
Toilettræning
Hej Helen

Min søn på 2½ skal vidst så småt i gang med toilettræning. Jeg havde egentlig slet ikke regnet med, det skulle være nu. Jeg havde hørt at de fleste drenge først er i gang i 3 års alderen. Der til kommer, at vi skal flytte om en måned.

Ham har et stykke tid fortalt os, når han har eller er i gang med at lave stort. Nu siger han også når han tisser. Men kun når bleen ikke er på.

Vi har den sidste uges tid forsøgt os med faste toiletbesøg morgen og aften. Min mand eller jeg siger "Nu skal du ud og tisse". Det er han et par gang gået med til, men ofte siger han nej og løber væk eller på anden vis stritter imod. Det skal siges, at han heller ikke vil have skiftet ble. Han vil hverken have den gamle af eller den nye på.

Når vi så alligevel får lokket ham ud på badeværelset og får bleen af, vil han ikke altid sidde på toilettet. Han stiller sig på gulvet og siger "Jeg tisser", og det gør han så. Jeg siger, at det er fint og opfordrer ham til at sætte sig på toilettet og tisse videre. Det gør han så, og siger igen stolt "jeg tisser". Herefter vil han for det meste gerne have ble på mens han vasker hænder.

Vi føler ikke vi presser ham. Hverken med at gå på toilet eller bleskift. Men nogle gange skal bleen jo skiftes. Og det bliver de også. Ofte kan han overtales med lidt sang, pjat eller en bamse, som også får skiftet ble :)

Hvad skal vi være opmærksomme på? Og skal vi arbejde videre på de faste toiletbesøg, også når han stritter imod og vi snart skal flytte?

Hilsen

Annonce

Svar

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Hvorvidt I skal træne renlighed nu eller vente, afhænger af flere faktorer. Man kan sige, at hvis jeres dreng virker parat, så vil det være rigtig godt at træne det nu, for hvis det trækker ud, så bliver det sværere - dette på grund af årstiden. De næste par måneder kan det gå fint med at nå toilettet, men ligeså snart flyverdragten skal på, så bliver det rigtig svært for ham og det er så synd, hvis han derfor ikke kan træne renlighed. Så et eller andet sted tænker jeg, at I bør forsøge nu, hvis han er klar og virker parat til det og ellers så kan det være fornuftigt at vente.

Og hvordan ved I så om han er klar? For det første skal han kunne holde sig i mindst 3 timer. Det kan derfor være en god idé at tjekke hans ble ca. hver 3 time og se om den er tør.

Han skal også være interesseret og have lyst til at indgå i et samarbejde omkring det. Han skal synes det er spændende og sjovt og I kan med fordel også læse bøger om emnet og på den måde motivere ham og tale med ham om at det nu er tiden at han også prøver at tisse på toilet eller potte. Og her kan I så prøve med begge dele, for måske vil han være mere tryg ved potten ...

Og så skal I være opmærksomme på at renlighed har tre faser:

1. Han registrerer at han har brug for en ny ble og kommer og beder om at få en ren og tør ble på.

2. Han registrerer selve vandladningen og siger "nu tisser jeg!".

3. Han når at sige til lige inden og løber med jeres hjælp for at nå toilet eller potte i tide.

Det er fint at I har forsøgt at tage bleen af ham og at I kan se på ham at han der godt kan mærke at han tisser og derfor er opmærksom på, hvad der skal ske. Det kan være udmærket, fordi I på den måde får "skubbet lidt til faserne". Når børn får bleen af og pludselig opdager at de tisser, så kan de godt blive lidt forskrækket og her kan man sige "nu tisser du" og på den måde hjælpe barnet til at få en bevidsthed om hvad der foregår og hvad det er barnet skal mærke og fornemme.

Jeres dreng lyder på den måde til at være igang med fase to og altså egentlig parat til at I så kan gå igang med faste toilettider. Jeg anbefaler faste toilettider morgen og aften - gerne i forbindelse med aftenbadet. Og stille og roligt så indføres de også i løbet af dagen - inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle osv. På de tidspunkter, hvor det virker naturligt lige at tisse og gerne som en fast regel der gælder for både ham og jer. Han bør have ble på imens han har fast toilettider, bleen bruges som en sikkerhed og trækkes op og ned som et par underbukser.

Det der er jeres udfordring er, at han ikke lyder til helt at have forstået, hvad det handler om og ikke helt er motiveret til det. Derfor tænker jeg at det første I skal gøre er at sætte jer ned og tale med ham om, at I gerne vil hjælpe ham til at smide bleen og hvordan man så gør det. Naturligvis hele tiden præcisere at I vil hjælpe ham osv. så det er et samarbejde. Men så han bliver bevidst om at nu er I nået dertil og at I fornemmer at det vil han godt kunne klare, naturligvis med jeres hjælp.

Hvis han så nægter, slet ikke har lyst, bliver ked af det osv. så må I droppe det - men hvis han synes det lyder okay og gerne vil, så skal I gribe chancen.

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk