Antibiotika
24. januar 2011

Kategori:
Sygdom
Alder:
18 mdr.
Antibiotika
Hej Helen!

Min søn har endnu engang fået penicillin og ærlig talt er jeg ikke vild med det.

Giver man altid antibiotika ved en bakteriel infektion?

Med venlig hilsen
NM

Annonce

Svar

Kære NM

Når man bruger antibiotika, så er det for at give barnet en tilstrækkelig behandling, men man skal også sikre sig at man ikke giver en unødvendig behandling.

Derfor vil lægen normalt sikre sig, hvilke mikroorganismer der er tale om og udskrive den type antibiotika, som virker på netop dette. Der er således forskel på om barnet behandles for mellemørebetændelse, lungebetændelse, eller en maveinfektion, Typen af antibiotika varierer efter hvad der skal behandles imod.

Det er f.eks. ikke nok begrundelse at barnet har feber. En temperaturstigning betyder ikke at barnet har en bakteriel infektion, barnet kan have en virus og her vil antibiotika ikke virke.

Nogle gange vil lægen ikke udskive antibiotika før der foreligger svar på f.eks. afføringsprøver eller blodprøver. Andre gange skønnes det at tilstanden er så dårlig, at man vil sætte behandling igang med det samme. Det kan være at symptomerne på barnets sygdom er så tydelige, at man ikke er i tvivl om, hvad der er galt og derfor gives antibiotisk behandling inden svar på diverse prøver foreligger.

Man vælger så vidt muligt altid det mest smalspektrede stof som skønnes mest effektivt, at man f.eks. giver penicillin fremfor ampicillin.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din dreng får for meget antibiotika, så er det en rigtig god idé at tale med lægen om, hvorfor lægen har udskrevet netop det præparat, den mængde osv.

Rigtig god bedring med din dreng og fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk