Min datter onanerer for meget
18. januar 2011

Kategori:
Opdragelse
Alder:
2 år, 10 mdr.
Min datter onanerer for meget
Hej Helen

Tak for en god brevkasse, som jeg har læst i flere år.

Mit spørgsmål handler om min dejlige datter, som snart er 3 år. Problematikken er, at hun onanerer utroligt meget. Det er ret tabubelagt for mig at snakke om, men har dog alligevel snakket med både hendes børnehave, min familie og nærmeste veninder om det, da det er meget tydeligt. Alle er enige om, at det ikke som sådan er unormalt, men at det nok har taget lidt overhånd. Hun har gjort det siden hun var 8 mdr.

Hun sidder f.eks. og gnubber sig mod en stol, en sofa, en legecykel, en bjælke på legepladsen osv. Sådan kan hun sidde i timevis, hvis hun fik lov - nogen gange stønner hun højt og blive helt rød i hovedet undervejs, så ingen er i tvivl om hvad hun har gang i. Jeg bliver helt ærligt ret pinligt berørt over det. Ikke fordi der er noget galt med onani, men fordi hun gør det så offentligt.

Jeg har forsøgt at fortælle hende, at det er noget man gør alene inde på sit værelse, ikke foran andre, men det trænger vist ikke ind. Nogen gange svarer hun trist "nej, det må du ikke sige mor!". Hvornår kan jeg forvente, at hun vil kunne forstå, at det er noget hun helst skal nøjes med at gøre, når hun er alene på sit værelse?

Det er meget tit, når jeg henter hende i børnehaven, at hun sidder og onanerer på en stol, og er helt lukket inde i sin egen bobbel. Hun deltager i den situation slet ikke i de andre børns aktivitet, og kan heller ikke lokkes til det. Nogen dage er hun helt rød om aftenen, og klager over at det gør ondt, fordi hun har siddet og gnubbet hele dagen! Jeg har snakket med børnehaven om at prøve at begrænse det, men de siger, at det næsten er umuligt at aflede hende, når først hun sidder der, og jeg synes også det vil være synd at gøre et stort nummer ud af det foran de andre børn i børnehaven.

Selvfølgelig gør hun det ikke hele tiden, og hun elsker at tumle, gynge, og klatre, så jeg tror ikke som sådan det handler om, at hun ikke mærker sin krop nok i dagligdagen. Jeg tror ganske enkelt hun har opdaget at det føles rart og også er trygt for hende, at sidde i denne bobbel. Jeg oplever, at hun især gør det, når hun er træt og trænger til at slappe af, eller hvis hun er overvældet af indtryk, f.eks. ved mange børn og larm. Men nogen dage gør hun det altså bare hele tiden, hvis hun kan komme til det. Og det er vitterligt næsten umuligt at aflede hende.

Hun har også spurgt om jeg gør det, og jeg anede ærligt talt ikke hvad jeg skulle svare, så jeg svarede ja, og at alle gør det, men kun når de er alene på deres værelse. Siden det, har hun nogen gange sagt, "du jumper også inde på dit værelse mor!" (jumpe er det ord vi bruger for det, da det er det ord sundhedsplejersken brugte da hun startede som 8 mdr.). Jeg synes virkelig det er grænseoverskridende!

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere det, andet end at forsøge at aflede hende eller fortælle hende, at det er ok, bare hun gør det på sit eget værelse.
Nogen gange får hun bare lov til at gøre det, fordi jeg ikke synes det er værd at tage konflikt om det, hvis hun bare gør det derhjemme.
Andre gange har jeg følt mig så afmægtig, at jeg surt har sagt til hende, at NU stopper det, f.eks. kan hun finde på at sætte sig oven på mig og gøre det, eller lige ved siden af mig. Så har jeg sat hende ned, og fortalt at jeg ikke kan lide det, og så bliver hun ked af det i kort tid, men fortsætter igen bagefter.

Har du nogen gode råd til at begrænse det og gøre hende mere privat omkring det, eller skal jeg bare satse på, at hun med tiden forstår det? Jeg vil jo heller ikke skade hendes udvikling, så hun tror det er helt forkert at onanere.

Hilsen

Annonce

Svar

Hej med dig

Tak for dit brev. Det er rigtig godt du skriver, også selvom du synes det er et svært emne at tage op :)

Det er naturligt at børn onanere og for børn hænger onani ikke sammen med sexualitet på samme måde som hos os voksne. Når din datter onanerer, så gør hun det, fordi hun oplever det som noget dejligt, hun har fundet ud af at det gør hende godt tilpas at 'gå ind i sin lille bobbel og jumpe', det er rart for hende og hun kan ikke se det er forkert.

Blufærdighed er noget som skal læres og det er rigtig godt, at du forsøger at lære hende, at visse ting foregår på værelset, når man er alene og ikke sammen med andre mennesker eller på offentlige steder. Jeg synes derfor godt, du må sige til din datter "Jeg kan kan se du jumper, jeg vil gerne have, du gør det på dit værelse" og at du ikke bare lader som ingenting, men holder fast i at det hører til i enrum.

Jeg synes på samme måde, at de i børnehaven er nødt til at begrænse det og afbryde det og ganske kort melde ud "du skal ikke gøre det der nu" og så invitere til noget andet "kom her hen og spil et spil i stedet" eller lignende, hvad de nu kan finde på. jeg synes ikke det er okay, at hun sidder og onanerer på kanten af en stol, flere gange ugentligt, når du henter hende i børnehaven.

Det lyder som om at onanien fylder lidt for meget i hverdagen hos jer og spørgsmålet er hvorfor ... Kan det tænkes at hun ud over den afslappende effekt også oplever at det giver ekstra opmærksomhed, en opmærksomhed hun nyder at få? Hun mærker jo sandsynligvis det at det gør noget ved jer forældre, men også ved de voksne i børnehaven, mange bliver jo forlegne, trækker sig, ser væk eller vil ikke rigtigt kommentere på det - men de kikker og de ser det, og jeres datter mærker reaktionen og får lyst til at udforske det mere ...

Det kunne være en god idé at du lige nu bruger lidt ekstra energi på at give hende opmærksomhed på andre områder. Det lyder som om at der skal sættes noget andet i stedet - f.eks. "du skal ikke jumpe nu, kom herhen så læser vi en bog", så hun afbrydes og får et andet og bedre tilbud.

Det kunne også være en idé at du i en periode, gav hende ekstra fysisk kontakt. Du kunne nusse hendes fødder, stryge hende over ryggen, massere hende, så du hjælper hende med at slappe af på en mere hensigtsmæssig måde. Du kan lægge hende på sofaen, sætte en CD på med afslappende musik og så give hende lidt massage, opmærksomhed og nærhed på denne måde, imens du fortæller en historie.

Og så synes jeg også at I skal overveje at tale med en børnepsykolog. Der er tilknyttet en til børnehaven og det vil være oplagt at du eller børnehaven tager kontakt til ham/hende og hører, hvordan det vil være mest hensigtsmæssigt at reagere. Også for at de i børnehaven kan få nogle redskaber til hvordan de får din lille pige ud af sin bobbel i hverdagen.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk