Hostesaft
9. februar 2010

Kategori:
Sygdom
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hostesaft
Hejsa

Hvad er det nu lige med det hostesaft? Har hørt lidt her og der at man ikke skal give sit barn hostesaft.

Min datter er 25 mdr og hoster til tider. Har ind imellem givet hende Benylan. Er det forkert, hvis ja hvorfor?

Hilsen mamma

Annonce

Svar

Kære Mamma

Det at hoste er i princippet en god ting, fordi det er vores naturlige beskyttelse af luftvejene. Når et barn hoster, kommer der slim op fra lungerne, som derved renses. Derfor anbefaler man normalt heller ikke at bruge hostestillende medicin som hostesaft til børn.

Man skal naturligvis vurdere hvad slags hoste der er tale om og der er her forskel på om barnet hoster lidt i perioder eller om der er tale om en hoste som varer flere uger, en hoste som f.eks. skyldes astma, lungebetændelse eller lignende, som naturligvis skal behandles. Det er derfor altid en lægelig vurdering hvorvidt børn har brug for hostesaft eller ej og man bør som udgangspunkt ikke købe hostesaft i håndkøb og give det til sit barn :)

Benylan er et Antihistamin, der bruges som hostestillende middel overfor især allergiske sygdomme. Tidligere brugte man antihistamin med hostestillende effekt til akut bronkitis, men nyere undersøgelser tyder på at der ikke er nogen effekt af dette når man sammenligner med placebo ... Dertil kommer at Benylan og mange andre hostestillende midler indeholder alkohol og man skal derfor være meget påpasselige med at give det til små børn i tide og utide.

Næste gang din datter hoster, så ville jeg prøve med lidt lun mælk og honning eller lidt kamillete eller hvid te.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk