Bleg og rød under øjnene
14. december 2009

Kategori:
Sygdom
Alder:
2 år, 4 mdr.
Bleg og rød under øjnene
Hej Helen :))

Nu er det lang tid siden jeg har skrevet, men følger stadig med på siden en hel del :) Det går godt hjemme hos os Vigga er efterhånden ved at være en stor pige :) Til februar når Vigga er blevet 2½ år skal hun være storesøster og det glæder vi os meget til :)

Vi er godt igang med vinterhalvåret og dermed også endnu en omgang sygedage, forkølelser, snotnæser etc etc... Faktisk var Vigga kun i børnehave 8 dage hele november resten blev hun hjemme syg. Okay jeg har også været lidt hysterisk pga svineinfluenzaen og har lovet mig selv kun at aflevere et fuldtstændigt raskt, veloplagt, snotfrit barn i børnehaven i håb om hun ikke blev ramt af influenza, specielt fordi jeg er gravid og har valgt ikke og tage vaccinen.

Det kommer dog ikke så meget bag på mig hun har været så meget syg fordi lægen har sagt til os at de 2 første år i instituition er ofte de værste ift sygdom fordi børnene denne tid bygger deres immunforsvar op. Og så er Vigga iøvrigt også begyndt at få de sidste kindtænder som kommer i perioden 22 mdr- 26 mdr og hun har altid været påvirket når tænderne kommer.

Men når det så er sagt så har det selvfølgelig været hårdt og når hun har sine raske perioder synes vi alligevel hun virker bleg og i stedet for at have sorte rande under øjnene er de mere røde rande at se på - Hvad kan det skyldes ?? Kan hun have jernmangel? Hun har haft en øjenbetændelse starten af november som vi fik bugt med uden brug af antibiotika, men der løber indimellem tårer fra det ene øje, men hun har ikke en reel øjenbetændelse fordi det løber kun meget lidt og slet ikke hver dag.

Vigga spiser rigtig godt og varieret får en multivitamin tyggetbl hver dag som er betrukket med mælkesyrebakterier (fra multitabs). Hun sover godt, stortrives og er glad. Andre forældre vi kender har anbefalet vi bruger bio-strath meeeen jeg har ikke ret meget tillid til det. I stedet er jeg begyndt at fokusere på at de frugter hun får er fyldte med C-vitamin såsom kiwi, appelsiner, etc...

Undskyld det blev lidt langt glæder mig til og høre fra dig :))

Kærlig hilsen
Viggas mor

Annonce

Svar

Kære Viggas mor

Når jeg ikke hører noget i nogle måneder, så plejer det at være fordi det går godt ... og det lyder også til at være tilfældet hos jer - du venter dig jo, dejlig nyhed, stort tillykke med det :)

Når børn har sorte og røde rande under øjnene, kan det skyldes flere ting. Det kan naturligvis skyldes at barnet ikke er rask, fejler et eller andet, har jernmangel osv. Men ofte skyldes det årstiden - at hun naturligt er mere bleg lige nu, har haft lidt øjenbetændelse osv. og lige skal komme til hægterne igen.

Hvis hun er en lys pige - altså lys i huden - så skal der ikke ret meget til før hun ser bleg ud og virker til at have mørke eller røde rande under øjnene. Nogle børn er så lyse at de næsten virker gennemsigtige i huden og man kan se blodårene skinne igennem ... Jeg kan se på et af dine tidligere breve at
Vigga er halvt asiatisk (sikkert en meget smuk pige :o) og hendes mørke rande under øjnene kan måske også skyldes hendes øjen og ansigtsfacon - jeg har jo ikke set hende (forstå mig ret:o)) ...

Mørke rande under øjnene kan også skyldes væskemangel, så du skal naturligvis sikre dig at hun drikker nok. Derudover er det vigtigt at hun er ude hver dag, får masser af frisk luft og at hun ikke udsættes for passiv rygning ...

Vær opmærksom på når du vasker hendes ansigt, at du gerne må vaske hende godt omkring øjenomgivelserne med en vaskeklud, så hun får masseret lidt omkring og under øjnene og får sat lidt gang i blodcirkulationen.

Hvis dette ikke hjælper og du synes det er for gustent ud, så kan du sagtens tage hende til læge og evt. få vurderet en jernstatus for at se om hun mangler jern. Ellers er det fint at du søger for at give hende så varieret kost som muligt og sikre hende masser af vitaminer, proteiner, mineraler osv. inde fra - præcis som du selv beskriver. Og det er udmærket med en multivitamintablet dagligt :)

Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende :) - og med graviditeten. Glæder mig til at følge jer videre frem :)

Rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk