Siddestilling - hypermobilitet
12. april 2004

Kategori:
Sygdom
Alder:
9 mdr.
Siddestilling - hypermobilitet
Hej

Jeg har før været glad for dine svar, og da vi i øjeblikket bor i udlandet (Spanien) er det ekstra rart at kunne ty til dine råd.

Jeg har lige været til børnelæge med min søn på 9 mdr. Mens vi var hos lægen sad han på knæ, men med læggene ude til siden. Sådan sidder han meget tit. Men lægen sagde, at sådan må han endelig ikke sidde. Det er meget dårligt for hans hofter og knæ.

Jeg fik besked på at rette hans ben ud, hver gang jeg "fangede ham" i denne stilling!

Mit spørgsmål er nu,- har du hørt om det? Han sidder næsten altid sådan og jeg tænker lidt "kan det nu passe" at det skal være et problem med denne siddestilling.

Med denne skepsis glæder jeg mig til at høre din mening. Har du hørt om problemet?

Med venlig hilsen
Mette og lille Magnus

Jeg har et billede som illusterer det, men det kan jeg desværre ikke vedhæfte her.

Annonce

Svar

Kære Mette og lille Magnus

Din beskrivelse lyder som om at Magnus har hypermobile led, dvs en 'overdreven bevægelighed' i sine led. Et barn der har hypermobile led, vil ofte sætte sig i W-stilling, med fødderne ved siden af ballerne.

Mange børn er hypermobile og derfor skal man passe på med at 'diagnosticere' og behandle ud fra dette. Børn har jo som bekendt langt større mobilitet i knogler og led, end vi voksne.

Hvis lægen har rådgivet jer til at ændre hans siddestilling, når I fanger ham i det, så skal I naturligvis følge dette. Jeg ved desværre ikke nok omkring det, til at dige, hvad der er det rigtige at gøre.

Jeg ved dog, at I kan støtte hans motorik og balance, når han bliver større, ved blandt andet at vælge svømning, balancebræt, trampolin osv. som legeredskaber. Hvis han har tendens til hypermobilitet, vil han måske have tendens til at falde hyppigere end andre børn. Det kan gøre at han bliver lidt mere 'nervøs' og det vil derfor være godt at I opmunterer ham til at forsøge igen og igen, selv om det ikke altid lykkes.

Lad dog være med at fokusere på hypermobilitet lige nu og her,- han er endnu så lille.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk