Hverken amning, mme eller vælling
16. september 2008

Kategori:
Kost og ernÆring
Alder:
10 mdr.
Hverken amning, mme eller vælling
Hej Helen

Jeg holdt helt op med at amme for et par uger siden (pga. antiinflammatorisk medicin), og inden da havde jeg trappet meget ned, så Thor havde vænnet sig til flasken. Det gik fint et stykke tid, han tog 250 ml vælling ved puttetid og ca. 200 ml. MME når han vågnede i løbet af natten, som regel inden voksensengetid.

Fra den ene dag til den anden vil han så hverken have vælling eller MME, og det ligegyldigt hvornår. Jeg har ikke ændret putteritual eller noget, han har fået samme mængder komælksprodukter i løbet af dagen som ellers (hvilket jeg nu har besluttet skal være slut) - men han er/har været syg (halsbetændelse) og er startet i vuggestue. Trods ondt i halsen, slim og hosten spiser han som regel rigtig godt, men altså ingen mælk - og for mig at se, alt for lidt væske, da den smule vand, han får til måltider og hist og pist, næppe dækker hans væskebehov.

Jeg har prøvet at lægge ham til brystet et par gange for at se, om det skulle være hans protest over, at jeg har lukket for den varme mælk, men heller ikke det gider han. Han har ikke feber pt, men alligevel har hans bleer været væsentligt mindre våde, end de plejer. Han har vel stadig brug for mælken? Jeg sniger noget MME i hans havregrød om morgenen, så han får lidt af de næringsstoffer, der er i, men det er jo ikke de store mængder.

Mon jeg også kunne lokke dig til at anbefale en kostplan for ham på hans nuværende alderstrin? For tiden får han havregrød med frugtmos ca. kl. 7.30, frugtstykker i vuggestuen kl. 9, frokost (lavet af vuggestuen, altid med en grøntsagssuppe, et stivelsesprodukt, en grøntsag og kød eller fisk), blendet frugt ved 15-tiden, og aftensmad hjemme kl. 18 - som mere og mere tager udgangspunkt i vores mad, men som regel suppleret med noget grøntsagsmos, et stykke brød, som han elsker at sidde med selv, og hvad vi ellers kan give ham, han selv kan spise med fingrene, da dette ikke bliver stimuleret synderligt i vuggestuen hernede, er han mere sulten får han lidt grød at slutte af på.

I weekenderne får han mere rugbrød, grøntsagsstykker osv. til frokost og grød med frugt til eftermiddag, men ellers er det stort set det samme. Som tingene ser ud nu, får han altså intet fra kl. 18 til 7.30 - og det er min dreng, som for en måned siden ville have babs HELE natten. Gør vi noget forkert?

Han er generelt en velfungerende, stærk og glad gut (overraskende glad i betragtning af, hvor ondt han må have i halsen, ører osv,), men denne pludselige ændring undrer mig, og bekymrer mig selvfølgelig. Jeg har ikke bemærket, at han spiser hverken mere eller mindre mad, siden han begyndte at afvise flasken.

På forhånd tak for svaret :-)

Kærlig hilsen
Tina

Annonce

Svar

Kære Tina

Da din dreng er 10 måneder nu, så gør det knap så meget at han afviser både flaske og bryst. Du må så i stedet forsøge at tilbyde ham mælk og væske på anden måde i løbet af dagen og når han sover igennem, som han gør, må du et eller andet sted tro på at han bliver dækket ind ...

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme eller sødmælk/fedtstof, sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, hårdkogt æg, kogte grøntsager eller grøntsagsmos osv. ligesom han får nu. Vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med frugtmos, evt. lidt rugbrødsdrys, müsli eller lignende, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost, vand af kop

Sen eftermiddag 17: Imens du gør aftensmaden klar - lidt kogte ærter, majs, gulerod, agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende hvis han virker meget sulten på dette tidspunkt. Vand af kop

Aften 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, kogte grøntsager, grøntsagsmos. Sødmælk af kop

Evt en frugtgrød med mælk på til dessert eller en almindelig godnatgrød som I også nogle gange bruger nu, lavet på mme eller sødmælk.

Puttes til natten ca 19.30-20

Hvis du følger en plan der ser nogenlunde således ud, så burde din dreng blive dækket ind både hvad angår mælk og væske. Du må tro på at han drikker, når du tilbyder og når han har behov.

Det er naturligt at han lige nu ikke har lyst til særlig meget, hvis han har været syg og det er dejligt at han stadig spiser. Jeg synes du, med den alder han har, skal prøve at tage det stille og roligt. Det er okay at han nu vælger både flaske og bryst fra og et eller andet sted er det jo rigtig godt at han selv gør det, så du ikke skal tage den kamp senere ..:o) Han skal naturligvis have sit væskebehov dækket, det er jeg helt enig i, men hvis du tilbyder ham som ovenstående plan, så kan du ikke gøre så meget mere ...

Hvis han virker dehydreret, sløv, som om at han mangler væske, har tørre bleer osv. så må du søge læge, men hvis han virker okay, spiser, er glad, har overskud til at udvikle sig og opleve verden - så må du tro på at han er dækket fint nok ind. Det kan dog være en god idé at give ham lidt jerntilskud indtil han er 12 måneder.

Håber du hermed har fået lidt ro. Rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske

Netsundhedsplejerske.dk