Svar: Hvordan kan jeg tage på?

29. maj 2004

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Det er rigtigt at der er stor fokusering på overvægt, men nogle gange kan det også være hårdt at være meget tynd. Hvorvidt du er tynd afhænger dog af, hvor høj du er og hvordan du er bygget. 59 kg kan sagtens være en passende vægt, for en ung pige som dig.

I princippet kan man sige, at når man gerne vil tage på, så handler det om at indtage flere kalorier end man forbrænder. Det betyder dog ikke at du skal lægge dig på sofaen derhjemme med en pose chips og en cola, det er stadig vigtigt at du spiser godt og varieret og også får motion.

Det høje kalorieindtag skal hovedsageligt komme fra de langsomme kulhydrater. Det er f.eks. grovpasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Hvis du spiser for mange tomme kalorier (slik, cola, fede fødevarer) så vil din vægtøgning skyldes at du tager på i fedt, istedet for muskler.

Ud over kulhydrater, så er det vigtigt at du får proteiner, som er vores krops byggesten. Proteiner er med til at bygge og reparere vores muskler. Proteiner får du især gennem kød, fjerkræ og fisk. Æg indeholder også meget protein. Du har brug for tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag og det er vigtigt altid at spise en god portion morgenmad.

For at din krop fungerer bedst muligt er det også en god idé at spise grøntsager og frugt, samt drikke meget vand. Det er også ...

Annonce

... nødvendigt at få fedt, men det kan være en god idé at undgå de mættede fedtsyrer (du må læse på

Det er nødvendigt at få fedt for at kroppen kan fungere, men undgå de mættede fedtsyrer, som er i fede mælkeprodukter ost, dressinger, kager osv. Prøv at se på indholdsdeklarationer på forskellige madvarer.

Dette var omkring kosten. Derudover så vil det være en god idé at du begyndte at dyrke en eller anden form for motion. Det kan være styrketræning i et motionscenter, løb, cykling, roning osv. hvad du nu har lyst til, simpelthen for at få muskelmasse, som også vejer og som samtidig giver en pæn facon.

Et forslag til mad i løbet af en dag kunne se således ud:
Morgen: Grovbrød med ost og lidt marmelade, en lille portion yoghurt med müsli, 1 glas juice, en kop te.

Formiddag: Gulerødder og lidt frugt, gerne en grovbolle eller et par grovkiks.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fisk f.eks. tun. Det kan også være et pitabrød med salat, grøntsager og kød, eller en portion pastasalat med grøntsager og en grovbolle.

Eftermiddag: En banan og måske lidt andet frugt. Et glas mælk.

Aftensmad: Pasta, ris og lignende, magert kød og forskellige grøntsager.

Sen aften: Et frugtfad, evt. en grovbolle eller et stykke grovbrød med skinke eller ost.

Håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre. Held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor