Svar: Gravid eller ej - 17 år

21. juli 2008

Kategori:
Alder:
17 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære P

Det lyder ganske rigtigt som om at du kan være gravid og jeg kan forstå at du jo også har en kæreste. Det er helt rigtigt at du skal bestille en tid hos lægen. Her skal du aflevere en urinprøve og lægen vil så kunne teste den og se om du er gravid. Hvis prøven er positiv vil lægen også lave en gynækologisk undersøgelse på dig og tale med dig omkring det videre forløb.

Du kan også selv købe en graviditetstest på apoteket – der står på pakken, hvordan du gør. Hvis den er positiv skal du igen til lægen for at tale om det videre forløb.

Hvis du ikke ønsker barnet og gerne vil have en abort, så skal du også tale med lægen om ...

Annonce

... dette. I givet fald er det meget vigtigt at det bliver så hurtigt som muligt, da der er en grænse for hvor langt man kan være henne i sin graviditet, hvis man vil have foretaget abort. Hvis du er gravid og gerne vil have et barn sammen med din kæreste, så skal I naturligvis glæde jer over dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da du ikke er så gammel, så vil jeg foreslå dig at kontakte kommunen. Du kan ringe til din socialrådgiver, sådan en har alle. Du kan også kontakte en sundhedsplejerske, som kan besøge dig og evt. hjælpe dig med at komme i en gruppe med andre unge gravide. Men i første omgang er det altså lægen du skal tale med.

Rigtig meget held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.