Svar: Søvn - sengetid
18. februar 2008
Alder:
10 år
Kære Berit
Børn i din drengs alder, vokser rigtig meget og det gør at de ofte har en stor fysisk uro. De vokser mange cm om året og det betyder at de har brug for hjælp til at slappe af i kroppen.
Man siger normalt at børn i 10-14 års alderen har et søvnbehov på 9-10 timer og ved søvnbehov forstås den tid, hvor barnet ligger i sin seng og lader roen komme over sig.
Børn i den alder kan godt justere ind efter om det er hverdag eller weekend. De behøver ikke som mindre børn have samme rytme alle ugens syv dage, for at tingene hænger bedst muligt sammen. Derfor kan man godt lave fleksible regler som hedder at de i hverdagen skal ligge i deres seng senest kl. 21-21.30 (alt efter hvad tid de står op om morgenen) - det betyder ikke at de skal sove, men de skal ligge i deres seng og lade roen falde over sig - så kan de jo ligge og læse i en bog, eller ligge og lytte til noget musik. Hvis de er glade for historier, så kan lydbøger være en idé - Den nye Harry Potter er f.eks. kommet som lydbog...
Igen skal man naturligvis medtænke at de ikke efterfølgende får mareridt af at have hørt en spændende og lidt uhyggelig historie.
Men en fast regel som hedder fast sengtid søndag aften til torsdag aften, fordi det her er hverdag dagen efter. Fredag og lørdag aften, må de så godt være længe oppe, sidde og se en film sammen med deres forældre, have venner på besøg eller lignende.
Børn der sover for lidt, vil ofte klage over hovedpine, ondt i maven, koncentrationsbesvær, de vil blive pirrelige og ikke have særligt stort overskud i forhold til deres medmennesker - de bliver let sure og irritable - præcis som vi jo også kender det fra os selv.
Børn i 10 års alderen er meget forskellige. Når man ser på børnene, så vil nogle stadig være børn og de leger stadig væk meget, mens andre begynder at lege mindre. De går i stedet op i deres udseende, geléen i håret eller en helt bestemt hårvoks, bukserne skal have hængerøv osv. Alt efter hvor barnet er henne i sin udvikling, så skal man naturligvis prøve at sætte sig ind i hvad protesten mod at komme i seng handler om. Det kan jo være en stille præpubertetsagtig ting og jeg tænker her at man faktisk tit godt kan tale lidt til deres fornuft, når det netop drejer sig om pubertet.
Man kan f.eks. godt fortælle dem at når man har den alder de har, så sker der rigtig meget med deres krop og at kroppen derfor har brug for at slappe af. Det kan godt (også hos drenge) frembringe en fnisen og det er lidt svært at tale om, men de lytter faktisk tit til det man siger, hvis man forstår at sige det rigtigt og på en god måde.
Tit har børn i den alder også rigtig meget lyst til at snakke om aftenen og at sætte sig på sengenkanten og være til rådighed om aftenen - hyggesnakke, kan være rigtig godt. Tale lidt om hvad de egentlig går og tænker på, hvordan de egentlig har det - fortælle om sig selv, hvordan du selv havde det da du var i den alder og hvad du tænkte om andre og det de gjorde, sagde osv...
Nogle gange kan man også komme langt ved at "Nurse" dem lidt. Det kan være at lave en kop te (man kan købe urte-te, som er specielt til brug inden sengetid) og så kan man tilbyde at massere deres fødder. Massage andre steder kan godt virke for påtrængende, men fødderne vil han måske acceptere at du nusser lidt og så kan I jo sidde og snakke lidt imens eller bare lytte til lidt musik eller en historie.
Altså forsøge at gøre det med at skulle i seng lidt dejligt og lidt sjovt og rart.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske