Svar: Tidlig pubertet

12. oktober 2007

Kategori:
Alder:
9 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Det er rigtig godt du skriver og jeg synes også din bekymring er helt relevant og det lyder som om din datter er ved at gå tidligt i pubertet.

Man siger, at piger går tidligt i pubertet, hvis der er tegn på begyndende pubertet allerede i 8 års alderen. Tilsvarende er en drengs pubertet startet for tidligt, hvis han er 9 år eller yngre, når puberteten starter. Det er dog også sådan at grænserne er flydende og tegn på pubertet er jo flere ting. Det handler både om det du beskriver som store følelsesmæssige udbrud og om de fysiske forandring som kønsbehåring.

Det vil være meget relevant at du får din datter undersøgt af en læge. Det kan være jeres egen læge eller du kan kontakte skolelægen, hvis I har sådan en tilknyttet på din datters skole.

Når man interesserer sig for og bekymrer sig om hvor tidligt børn går i pubertet, så handler det naturligvis om at det kan være meget svært at være 'pubertetspige' sammen med klassekammerarter som slet ikke er nået dertil endnu. Men bekymringen handler også om at børn der går tidligt i pubertet ikke bliver særligt høje. Børn vokser ca 5 cm om året inden de kommer i pubertet og hvis man går i pubertet meget tidligt, så er der altså en risiko for at ens vækst stopper og at man vil blive meget lille i forhold til gennemsnittet. Nogle gange vælger man derfor at stoppe barnets pubertet, for ...

Annonce

... at sikre barnet en længere periode, hvor barnet kan vokse og dermed opnå en sluthøjde, der ligger så tæt på det normale for voksne som muligt.

På Rigshospitalet tager man sig at børn som går tidligt i pubertet og laver her en individuel vurdering af hvorvidt barnet skal behandles herfor. Lægen ser på din datter, ser efter om hun har kønsbehåring og mærker sandsynligvis også på hendes bryst for at vurdere om der er tale om rigtigt brystvæv eller om der er tale om fedtvæv.

Man tager også et røntgenbillede af barnets ene hånd fordi man ved at se på knoglerne kan vurdere om barnet er længere i udviklingen, end man kan forvente i forhold til barnets alder.
Derudover tager man nogle blodprøver for at undersøge barnets hormoner i blodet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal regne med at det er læger og sygeplejersker som arbejder netop med pubertet hos yngre børn og at de er meget søde og omsorgsfulde. Når de undersøger din datter er det derfor med respekt for hendes person og der er ikke tale om overgreb:o) De fortæller hvad de ser efter og hvorfor, og de gør ikke noget uden at du er med og I diskuterer sammen hvad der skal ske og hvorfor.

Jeg synes derfor at du skal kontakte endten jeres læge eller skolelægen og få dem til at lave en vurdering af din datter og herunder også vurdere om I skal have en henvisning ind til Rigshospitalet.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig