Svar: Hjælp - Jeg er meget tynd

14. juni 2007

Kategori:
Alder:
13 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Stine

Det kan nogle gange være ligeså svært at være for tynd, som det kan være at være for tyk og der er faktisk en del, der har det ligesom dig. Problemet er bare at man jo altid snakker mest om 'de tykke' og har stort fokus på det også i fjernsynet og i aviserne og derfor føler man sig faktisk tit alene, når man føler sig for tynd:o)

Det er rigtig godt at du har din mor at tale med og det er rigtig godt at hun fortæller at hun havde det ligesom dig. Jeg tror, at din mor tænker at det kommer - det er derfor hun siger du skal have tålmodighed. Og det der kommer er nok puberteten.

Nu kan jeg jo ikke se dig og ved derfor ikke hvor langt fremme du er i din udvikling. Men jeg kan fortælle dig at i takt med at du bliver ældre, så begynder du også at få det man kalder for kvindelige former. Det vil sige at du begynder at få lidt brystet og du begynder også at blive lidt bredere over hofterne. For at menstruationen kan begynde er det også vigtigt at man har en vis vægt, hvis man er meget tynd, så får man ofte menstruationen lidt senere end dem som vejer lidt mere.

Så det er rigtigt, hvad din mor siger, at det er godt at have lidt tålmodighed. Men ud over det, så er der naturligvis også nogle ting du selv kan gøre:o)

Det er vigtigt at du spiser en sund og varieret kost. Gennem maden får du kalorier. Det vil være godt, hvis du kan spise det man kalder for langsomme kulhydrater. Det er f.eks. grovpasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Hvis du spiser for mange tomme kalorier (slik, cola, fede fødevarer) så vil din vægtøgning skyldes at du tager på i fedt, istedet for muskler. Og det er ikke hensigtsmæssigt. Din vægtøgning skal ske via muskelmasse.

Ud over kulhydrater, så er det vigtigt at du får proteiner, som er vores krops byggesten. Proteiner er med til at bygge og reparere vores muskler. Proteiner får du især gennem kød, fjerkræ og fisk. Æg indeholder også meget protein. Du har brug for tre ...

Annonce

... hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag. Det betyder at du skal spise morgenmad, frokost og aftensmad hver dag og ind imellem, altså formiddag og eftermiddag skal du spise et mellemmåltid. Det kan være en bolle eller et stykke frugt eller en gulerod.

For at din krop fungerer bedst muligt så er det også en god idé at spise grøntsager og frugt og så skal du drikke meget vand. Det er nødvendigt at få fedt for at kroppen kan fungere, men undgå de mættede fedtsyrer, som er i fede mælkeprodukter ost, dressinger, kager osv. Prøv at se på indholdsdeklarationer på forskellige madvarer og få din mor til at hjælpe dig med det.

Derudover er det en rigtig god idé at dyrke noget motion, både fordi motion giver lyst til at spise, men også fordi motion kan give en pæn figur og en øget muskelmasse, som jo vejer. Det er bedre for dig at tage på i muskler i stedet for at tage på i fedt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske ved du at der er en motionsform du godt kunne tænke dig at gå til. Lige i øjeblikket er der ikke så mange muligheder fordi det snart er sommerferie, men når skoleferien er slut, så starter en ny sæson op og her vil det være en rigtig god idé at du melder dig til en form for sport, som du synes er sjov. Det kunne være dans, svømning, gymnastik, tennis, håndbold, fodbold eller en form for kampsport som ju jitsu eller karate... der er masser af muligheder for en pige som dig.

Nogle gange kan man også melde sig til en sommersport, så man kan prøve et par gange i løbet af sommeren og se om den sportsgren er noget for en.

Jeg vil også anbefale dig at du snakker med den sundhedsplejerske som er på skolen hvor du går. Måske ved du hvor hendes kontor ligger og du kan gå forbi en dag og se om hun er der. Ellers så har hun ganske givet en box på skolens kontor, hvor du kan lægge en seddel til hende om at du gerne vil snakke med hende og så kan hun hente dig i klassen en dag, når hun er på skolen.

Rigtig meget held og lykke fortsat og pas godt på dig selv:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine