Svar: Træthed hos dreng på 16 år

1. december 2003

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Britta

Det er et svært spørgsmål. Vi er jo alle forskellige og har forskelligt søvnbehov. Teen-age børn har det jo også med at sove længe!

Han skal jo selvfølgelig passe sin skole og gør han det, skal han vel egentlig have lov til selv at bestemme. Et eller andet sted handler det vel om at lære.

Umiddelbart vil jeg sige at 8 timers søvn er et godt bud, men jeg ved også at man ikke får mege 16 årige i seng kl 22 om aftenen, så det holder nok ikke.

Men hvad ville der ske, hvis du lod ham være? Med mindre han render byen ...

Annonce

... rundt med vennerne det halve af natten, så kunne du måske lade ham passe sin egen sengetid, det betyder så også at han skal passe sin egen skoletid. Du skal ikke kæmpe med ham om morgenen. Hvis han ikke kan komme op, så er det vel egentlig hans problem?

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan råde og vejlede og så kan du jo se om han lytter. At møde for sent et par gange, kan måske lære ham at det mor siger ikke er så tosset:o)

Jeg ved det ikke, det var et bud. Jeg har endnu ikke selv nogen teen-age børn, men den dag skal nok komme, hvor jeg selv står i samme situation:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder