Svar: Muligvis gravid?
27. november 2003
Alder:
18 år
Kære Mille
Der er en teoretisk mulighed for at du er gravid, også selvom du har spiral. En spiral er ca 98 % sikker. Det kan godt lade sig gøre at et foster sætter sig fast i livmoderen ved siden af spiralen og man kan i de tilfælde godt være heldig at få fjernet spiralen uden at skade fosteret, så der kommer en sund fin baby ud af det. Man kan også opleve at fosteret sætter sig fast uden for livmoderen.
I alle tilfælde er det vigtigt at søge læge, hvis man bliver gravid med spiral. Uanset om man ønsker at beholde barnet eller at få foretaget en abort, så skal spiralen fjernes.
Det er meget vigtigt at du henvender dig hos din læge for at få konstateret en mulig graviditet. Lægen vil også kunne rådgive dig i den forbindelse.
Da du er fyldt 18 år kan du henvende dig hos lægen uden at dine forældre behøver at få noget at vide, hvis du har det dårligt med det. Hvis du har det godt med dine forældre, så ville det nok være godt at du snakkede med dem om, hvad du har lyst til.
For nogen vil det være det rigtige at beholde barnet. Mange steder findes der mødregrupper for unge mødre. Det er en god idé at deltage i en sådan, da man møder andre unge, der står i samme situation som en selv. Der kan være mange tanker, som er godt at snakke om.
For andre vil det være mest hensigtsmæssigt at få foretaget en abort. Det kan her være en god idé at læse lidt på siden www.abortnet.dk
Så skynd dig til lægen og held og lykke fremover.
Sender dig et stort knus.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske