Svar: Muligvis gravid?

27. november 2003

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Mille

Der er en teoretisk mulighed for at du er gravid, også selvom du har spiral. En spiral er ca 98 % sikker. Det kan godt lade sig gøre at et foster sætter sig fast i livmoderen ved siden af spiralen og man kan i de tilfælde godt være heldig at få fjernet spiralen uden at skade fosteret, så der kommer en sund fin baby ud af det. Man kan også opleve at fosteret sætter sig fast uden for livmoderen.

I alle tilfælde er det vigtigt at søge læge, hvis man bliver gravid med spiral. Uanset om man ønsker at beholde barnet eller at få foretaget en abort, så skal spiralen fjernes.

Det er meget vigtigt at du henvender dig hos din læge for at få konstateret en mulig graviditet. Lægen vil også kunne rådgive dig i den ...

Annonce

... forbindelse.

Da du er fyldt 18 år kan du henvende dig hos lægen uden at dine forældre behøver at få noget at vide, hvis du har det dårligt med det. Hvis du har det godt med dine forældre, så ville det nok være godt at du snakkede med dem om, hvad du har lyst til.

For nogen vil det være det rigtige at beholde barnet. Mange steder findes der mødregrupper for unge mødre. Det er en god idé at deltage i en sådan, da man møder andre unge, der står i samme situation som en selv. Der kan være mange tanker, som er godt at snakke om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For andre vil det være mest hensigtsmæssigt at få foretaget en abort. Det kan her være en god idé at læse lidt på siden www.abortnet.dk

Så skynd dig til lægen og held og lykke fremover.
Sender dig et stort knus.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie