Svar: Graviditet, sex, p-piller, 15 år

28. februar 2006

Kategori:
Alder:
15 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Den sexuelle lavalder/den kriminelle lavalder er i Danmark fastsat til 15 år. Dette er politisk bestemt og gjort ud fra at det er vigtigt at beskytte børn/unge mod sex, eller sexuelle overgreb.

Selvom du er fyldt 15 år, så er det stadig vigtigt at du passer på dig selv. Du skal vide at du altid har ret til at sige "Nej" og det er meget vigtigt at du lytter til dig selv og til hvad du har lyst til inders inde, - hvad du er parat til. Du har mange år foran dig og du skal nok nå det hele - tro mig.

Med hensyn til graviditet, så er risikoen for graviditet minimal, da I ikke har haft samleje og din kæreste således ikke har været oppe i dig. Jeg kan dog ikke se ud af dig brev, hvor meget I har været sammen, nusset, kælet osv. og derfor lyder det som en rigtig god idé at du nu vil have p-piller og det vil være en rigtig god idé at du taler med lægen, både om graviditet, men også om p-piller og anden mulighed for prævention.

Du kan sagtens kontakte lægen uden at dine forældre behøver at vide noget om det. Lægen har også tavshedspligt. Det står på dit sygesikringsbevis hvem din læge er, og hvilket telefonnr. du kan ringe på. Du kan også cykle forbi og gå ind og bestille en tid hos sekretæren. Det synes jeg du skal gøre.

Med hensyn til at få et barn, flytte hjemmefra osv. så er dette noget som vurderes af socialrådgiveren i kommunen, hvor du bor. Alle har en socialrådgiver og hvis du ...

Annonce

... henvender dig i kommunen, så kan du komme til at tale med din rådgiver. Det er forskelligt hvor i kommunen socialrådgiverne sidder, altså hvor de har kontor og der kan også være forskellige steder man kan henvende sig og få rådgivning. I nogle kommuner findes der også åben anonym rådgivning, hvor du kan ringe til eller komme forbi - de kan vejlede dig og fortælle dig om muligherne i din kommune.

I første omgang synes jeg du skal tage til lægen og tale med ham/hende. Her vil du jo også kunne få at vide hvad muligheder der ellers er hvor du bor.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Dernæst kan du altid gå op til sundhedsplejersken på din skole og bede om at komme til at tale med hende. Hun kender måske en socialrådgiver og kan hjælpe dig med at skabe kontakt til hende. Hun kender også mange andre i kommunen, som kunne være gode for dig at tale med, også omkring de problemer du har med dine forældre.

Med hensyn til Goth stil og påvirkning af et evt. barn, så er det jo ikke noget der påvirker barnet på den måde at det skader barnet. Men børn bruger deres forældre og lærer meget af deres forældre og forsøger, især så længe de er små, at være meget som deres forældre. Når man har Goth stil, så ser man jo anderledes ud end de fleste, og det vil barnet jo på et tidspunkt også bemærke, måske vil det opleve drilleri med det og på den måde vil det kunne påvirke barnet.

Jeg håber dette er svar nok på dine spørgsmål. Pas rigtig godt på dig selv:o) Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor