Svar: Graviditet, sex, p-piller, 15 år
28. februar 2006
Alder:
15 år
Hej med dig
Den sexuelle lavalder/den kriminelle lavalder er i Danmark fastsat til 15 år. Dette er politisk bestemt og gjort ud fra at det er vigtigt at beskytte børn/unge mod sex, eller sexuelle overgreb.
Selvom du er fyldt 15 år, så er det stadig vigtigt at du passer på dig selv. Du skal vide at du altid har ret til at sige "Nej" og det er meget vigtigt at du lytter til dig selv og til hvad du har lyst til inders inde, - hvad du er parat til. Du har mange år foran dig og du skal nok nå det hele - tro mig.
Med hensyn til graviditet, så er risikoen for graviditet minimal, da I ikke har haft samleje og din kæreste således ikke har været oppe i dig. Jeg kan dog ikke se ud af dig brev, hvor meget I har været sammen, nusset, kælet osv. og derfor lyder det som en rigtig god idé at du nu vil have p-piller og det vil være en rigtig god idé at du taler med lægen, både om graviditet, men også om p-piller og anden mulighed for prævention.
Du kan sagtens kontakte lægen uden at dine forældre behøver at vide noget om det. Lægen har også tavshedspligt. Det står på dit sygesikringsbevis hvem din læge er, og hvilket telefonnr. du kan ringe på. Du kan også cykle forbi og gå ind og bestille en tid hos sekretæren. Det synes jeg du skal gøre.
Med hensyn til at få et barn, flytte hjemmefra osv. så er dette noget som vurderes af socialrådgiveren i kommunen, hvor du bor. Alle har en socialrådgiver og hvis du henvender dig i kommunen, så kan du komme til at tale med din rådgiver. Det er forskelligt hvor i kommunen socialrådgiverne sidder, altså hvor de har kontor og der kan også være forskellige steder man kan henvende sig og få rådgivning. I nogle kommuner findes der også åben anonym rådgivning, hvor du kan ringe til eller komme forbi - de kan vejlede dig og fortælle dig om muligherne i din kommune.
I første omgang synes jeg du skal tage til lægen og tale med ham/hende. Her vil du jo også kunne få at vide hvad muligheder der ellers er hvor du bor.
Dernæst kan du altid gå op til sundhedsplejersken på din skole og bede om at komme til at tale med hende. Hun kender måske en socialrådgiver og kan hjælpe dig med at skabe kontakt til hende. Hun kender også mange andre i kommunen, som kunne være gode for dig at tale med, også omkring de problemer du har med dine forældre.
Med hensyn til Goth stil og påvirkning af et evt. barn, så er det jo ikke noget der påvirker barnet på den måde at det skader barnet. Men børn bruger deres forældre og lærer meget af deres forældre og forsøger, især så længe de er små, at være meget som deres forældre. Når man har Goth stil, så ser man jo anderledes ud end de fleste, og det vil barnet jo på et tidspunkt også bemærke, måske vil det opleve drilleri med det og på den måde vil det kunne påvirke barnet.
Jeg håber dette er svar nok på dine spørgsmål. Pas rigtig godt på dig selv:o) Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske