Svar: Tamponer?

6. august 2004

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Det kan være praktisk med tampon i sportssituationer, så det kan jeg godt forstå.

Du skriver ikke om du stadig er jomfru? Alle piger bliver jo født med en jomfruhinde, som hos mange springer af sig selv når de f.eks. begynder at bruge tampon. Ellers springer hinden, når man har samleje med en mand.

Der er dog også de piger, hvor hinden er så stram, at den har sævrt ved at springe. I de tilfælde kan lægen hjælpe, så hvis du er jomfur skulle du måske få undersøgt om det er her problemet ligger.

Hvis livmoderhalsen er en smule bagoverbøjet, kan ...

Annonce

... dt også være svært at få tamponen ind på plads. Det gøres bedst hvis du stiller dig med det ene ben på toilettet, og så forsøger at slappe så meget af som muligt, når du kommer tamponen op.

Vær opmærksom på at tamponer også kan have forskellig størrelse og du derfor skal vælge nogen som ikke er for lange. Måske vil det hjælpe dig at forsøge med nogen uden indføringshylster, så du med din finger kan skubbe den på plads. Det kan give dig en bedre føling med hvordan det skal gøres.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Prøv at øve dig en dag, hvor du ikke har menstruation.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre