Svar: Tamponer?
6. august 2004
Alder:
16 år
Hej med dig
Det kan være praktisk med tampon i sportssituationer, så det kan jeg godt forstå.
Du skriver ikke om du stadig er jomfru? Alle piger bliver jo født med en jomfruhinde, som hos mange springer af sig selv når de f.eks. begynder at bruge tampon. Ellers springer hinden, når man har samleje med en mand.
Der er dog også de piger, hvor hinden er så stram, at den har sævrt ved at springe. I de tilfælde kan lægen hjælpe, så hvis du er jomfur skulle du måske få undersøgt om det er her problemet ligger.
Hvis livmoderhalsen er en smule bagoverbøjet, kan dt også være svært at få tamponen ind på plads. Det gøres bedst hvis du stiller dig med det ene ben på toilettet, og så forsøger at slappe så meget af som muligt, når du kommer tamponen op.
Vær opmærksom på at tamponer også kan have forskellig størrelse og du derfor skal vælge nogen som ikke er for lange. Måske vil det hjælpe dig at forsøge med nogen uden indføringshylster, så du med din finger kan skubbe den på plads. Det kan give dig en bedre føling med hvordan det skal gøres.
Prøv at øve dig en dag, hvor du ikke har menstruation.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske