Svar: For tynd - 19 år
4. august 2004
Alder:
19 år
Kære KM
Der er ikke nogen vitaminer eller andre piller som du kantage for at spise, spørgsmålet er også hvorfor du ikke har lyst til at spise?:o)
Det er vigtigt at du spiser en sund og varieret kost. Derudover er det en rigtig god idé at dyrke noget motion, både fordi motion giver lyst til at spise, men også fordi motion kan give en pæn figur og en øget muskelmasse, som jo vejer. Det er bedre for dig at tage på i muskler i stedet for at tage på i fedt.
Du har behov for flere kalorier end du forbrænder. Det høje kalorieindtag skal hovedsageligt komme fra de langsomme kulhydrater. Det er f.eks. grovpasta, naturris, kartofler og rodfrugter. Hvis du spiser for mange tomme kalorier (slik, cola, fede fødevarer) så vil din vægtøgning skyldes at du tager på i fedt, istedet for muskler.
Ud over kulhydrater, så er det vigtigt at du får proteiner, som er vores krops byggesten. Proteiner er med til at bygge og reparere vores muskler. Proteiner får du især gennem kød, fjerkræ og fisk. Æg indeholder også meget protein. Du har brug for tre hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider hver dag og det er vigtigt altid at spise en god portion morgenmad.
For at din krop fungerer bedst muligt er det også en god idé at spise grøntsager og frugt, samt drikke meget vand. Det er nødvendigt at få fedt for at kroppen kan fungere, men undgå de mættede fedtsyrer, som er i fede mælkeprodukter ost, dressinger, kager osv. Prøv at se på indholdsdeklarationer på forskellige madvarer.
Dette var omkring kosten. Derudover så vil det som sagt være en god idé at du begyndte at dyrke en eller anden form for motion. Det kan være styrketræning i et motionscenter, løb, cykling, roning, svømning osv. hvad du nu har lyst til, simpelthen for at få muskelmasse, som også vejer og som samtidig giver en pæn facon.
Et forslag til mad i løbet af en dag kunne se således ud:
Morgen: Grovbrød med ost og lidt marmelade, en lille portion yoghurt med müsli, 1 glas juice, en kop te.
Formiddag: Gulerødder og lidt frugt, gerne en grovbolle eller et par grovkiks.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fisk f.eks. tun. Det kan også være et pitabrød med salat, grøntsager og kød, eller en portion pastasalat med grøntsager og en grovbolle.
Eftermiddag: En banan og måske lidt andet frugt. Et glas mælk.
Aftensmad: Pasta, ris og lignende, magert kød og forskellige grøntsager.
Sen aften: Et frugtfad, evt. en grovbolle eller et stykke grovbrød med skinke eller ost.
Jeg ved det lyder af meget mad, især når du ikke har lyst til at spise, men det er vigtigt for dig:o)
Håber ovenstående vil hjælpe dig lidt videre. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske