Svar: Pigers pubertet
20. februar 2012
Alder:
10 år
Kære Mor
Det er helt normalt at piger omkring 10 års alderen får lidt ømme bryster og også får kønsbehåring.
Når brysterne begynder at vokse, så vil der ofte komme en øm knude under areola (det brune område af brystet), nogle gange på et bryst af gangen, andre gange på begge bryster samtidig. Inden for det næste år vil begge bryster ofte kunne ses og mærkes mere tydeligt.
Hos de fleste piger kommer ømheden og de let voksende bryster før kønsbehåringen, men nogle gange ses det også i modsatte rækkefølge. Når pigen får hår, kommer de ofte først langs skamlæberne, men stille og roligt kommer der flere hår til og de breder sig op over venusbjerget.
Menstruationen vil ofte komme ca. 2 år efter at pigen har fået både lidt bryster og lidt hår og det vil sandsynligvis derfor betyde at din datter får sin første menstruation, når hun er 12 år.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske