Svar: Teenager menstruation
25. juli 2004
Alder:
12 år
Jeg synes ikke det er noget usædvanligt i at en pige får menstruation som 12 årig. Det er mit indtryk at de fleste er mellem 12-13 år, men der er jo også piger som får mentruation allerede når de er 10 og så er der de piger som først får det når de er 15.
Det er aldrig særlig sjovt at være den første i klassen, som får det, lige så vel som det aldrig er særlig rart at være den sidste. På en eller anden måde føler man sig jo anderledes.
De fleste sundhedsplejersker fortæller om pubertet, menstruation og hvad der ellers hører til i 4-5 klassetrin. Har din datter ikke været til samtale med sundhedsplejersken?
Jeg sprøger fordi vi plejer at udlevere en pjece eller en lille bog og at være pige og de ting, der sker med ens krop. Nogle gange får man også uleveret en prøvepakning med bind. Pjecerne/bøgerne udgives af libresse. I kan evt. gå ind på hjemmesiden www.libresse.dk
Libresse laver nogle bind som hedder 'Complete', som flere af de unge piger synes godt om. Det er et tyndt bind, men som suger mere end et trusseindlæg. Det er rigtigt at det ikke er kortere end normale bind, men bindet skal jo også have en vis længde, for at man er 'sikker'. Det værste en pige kan forestille sig er jo at hun enten skal bløde igennem eller at man kan fornemme bindet igennem bukserne.
Jeg tror det er vigtigt at du fortæller din datter at man ikke kan se at hun har bindet på og at det er vigtigt at det har en vis størrelse, så hun er sikker på ikke at bløde igennem sit tøj. Fortæl hende i øvrigt at menstruation er tegn på at hendes krop fungerer helt som den skal, helt normalt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske