Svar: Teenager menstruation

25. juli 2004

Kategori:
Alder:
12 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Jeg synes ikke det er noget usædvanligt i at en pige får menstruation som 12 årig. Det er mit indtryk at de fleste er mellem 12-13 år, men der er jo også piger som får mentruation allerede når de er 10 og så er der de piger som først får det når de er 15.

Det er aldrig særlig sjovt at være den første i klassen, som får det, lige så vel som det aldrig er særlig rart at være den sidste. På en eller anden måde føler man sig jo anderledes.

De fleste sundhedsplejersker fortæller om pubertet, menstruation og hvad der ellers hører til i 4-5 klassetrin. Har din datter ikke været til samtale med sundhedsplejersken?

Jeg sprøger fordi vi plejer at udlevere en pjece eller en lille bog og at være pige og de ting, der sker med ens krop. Nogle gange får man også uleveret en prøvepakning med bind. Pjecerne/bøgerne ...

Annonce

... udgives af libresse. I kan evt. gå ind på hjemmesiden www.libresse.dk

Libresse laver nogle bind som hedder 'Complete', som flere af de unge piger synes godt om. Det er et tyndt bind, men som suger mere end et trusseindlæg. Det er rigtigt at det ikke er kortere end normale bind, men bindet skal jo også have en vis længde, for at man er 'sikker'. Det værste en pige kan forestille sig er jo at hun enten skal bløde igennem eller at man kan fornemme bindet igennem bukserne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tror det er vigtigt at du fortæller din datter at man ikke kan se at hun har bindet på og at det er vigtigt at det har en vis størrelse, så hun er sikker på ikke at bløde igennem sit tøj. Fortæl hende i øvrigt at menstruation er tegn på at hendes krop fungerer helt som den skal, helt normalt.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge