Svar: Kan jeg være gravid nu?

11. juli 2004

Kategori:
Alder:
15 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Hej med dig

Som du selv skriver er der altid en mulighed for graviditet og man kan ikke regne med 'sikre perioder' eller tro at hvis manden bare trækker sig ud i tide, så er man sikker.

Det er ikke så meget fordi sæden der kommer uden på dig, trænger ind i dig, men mere fordi at der lige før din kæreste kommer, vil komme noget klart væske (en slags glidecreme) ud af penis og selv om det ikke er 'sædafgang' så kan det godt indeholde sædceller.

Selv om det er en ekskæreste og det hele skete på en ferie, så ville det nok være en god idé at du sørgede for at bruge noget prævention. Kan du ikke tale med lægen om, hvad der ville være godt for dig.

Derudover så vil jeg også lige sige at hvis det skulle ske en anden gang og du er bange for ...

Annonce

... at være blevet gravid så findes der jo fortrydelsespiller.

Fortrydelsespiller er en nødprævention, som kan købes uden recept på apoteket. Pakningen indeholder to piller med hormoner i og skal tages inden der er gået 72 timer efter ubeskyttet samleje eller hvis I har været sammen og kondomet f.eks. gik i stykker. Det er meget vigtigt kun at anvende fortrydelsespiller i en nødssituation og ikke bruge det som en fast præventionsmetode. Men nu ved du at det findes.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

For at komme til dit egentlige spørgsmål, så kan du ikke vide om du er gravid, før du får din menstruation. Hvis menstruationen udebliver, så kan du tage en graviditetstest.

Jeg krydser fingre for dig og håber at du bare har haft en dejlig ferie og at dine bekymringer er uden grund:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor