Svar: Kan jeg være gravid nu?
11. juli 2004
Alder:
15 år
Hej med dig
Som du selv skriver er der altid en mulighed for graviditet og man kan ikke regne med 'sikre perioder' eller tro at hvis manden bare trækker sig ud i tide, så er man sikker.
Det er ikke så meget fordi sæden der kommer uden på dig, trænger ind i dig, men mere fordi at der lige før din kæreste kommer, vil komme noget klart væske (en slags glidecreme) ud af penis og selv om det ikke er 'sædafgang' så kan det godt indeholde sædceller.
Selv om det er en ekskæreste og det hele skete på en ferie, så ville det nok være en god idé at du sørgede for at bruge noget prævention. Kan du ikke tale med lægen om, hvad der ville være godt for dig.
Derudover så vil jeg også lige sige at hvis det skulle ske en anden gang og du er bange for at være blevet gravid så findes der jo fortrydelsespiller.
Fortrydelsespiller er en nødprævention, som kan købes uden recept på apoteket. Pakningen indeholder to piller med hormoner i og skal tages inden der er gået 72 timer efter ubeskyttet samleje eller hvis I har været sammen og kondomet f.eks. gik i stykker. Det er meget vigtigt kun at anvende fortrydelsespiller i en nødssituation og ikke bruge det som en fast præventionsmetode. Men nu ved du at det findes.
For at komme til dit egentlige spørgsmål, så kan du ikke vide om du er gravid, før du får din menstruation. Hvis menstruationen udebliver, så kan du tage en graviditetstest.
Jeg krydser fingre for dig og håber at du bare har haft en dejlig ferie og at dine bekymringer er uden grund:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske