Svar: Jeg er ung mor
19. juni 2004
Alder:
16 år
Kære gravide
Først så tænker jeg,- friede han så til dig igår? Jeg håber i hvert fald at I havde en god dag:o)
Dernæst så tænker jeg, at hvor er det dejligt at I alle glæder jer til at der kommer en lille ny. Det er rigtigt at det ikke altid er så nemt at skulle være mor i din alder, men det er utroligt vigtigt og rigtigt dejligt at høre at I har talt det godt igennem og familien bakker jer op.
Jeg tænker også at du skal være forberedt på at det at få et lille barn kræver meget. Det bliver svært at få mulighed for at gå i byen og feste med vennerne og måske vil nogle af vennerne falde fra, fordi du i takt med at du bliver mor også vil ændre dig. Det er helt naturligt at du pludselig bliver mere voksen og fornuftigt, fordi du har et lille barn og dermed også et ansvar.
For nogle af dine jævnaldrene vil det være meget svært at forholde sig til og de vil måske derfor falde fra. Man kan så sige at det er 'de rigtige venner', som bliver tilbage.
Du skal også være forberedt på alle de fordomme du kan møde, også fra mennesker som du slet ikke kender. Kommentarer om hvor ung du er og hvorvidt det nu er fornuftigt eller ej... men det må du tage roligt. Lyt til de gode råd du kan få, men forsøg at trække på skulderen, når folk kommer med fordomme, som du ikke kan bruge til noget.
Jeg synes det vil være en god idé at du kom i en mødregruppe for unge mødre, hvis der er en sådan i den kommune du bor. Du har også mulighed for at kontakte sundhedsplejersken og få besøg af hende allerede i din graviditet. Derudover så vil jeg foreslå dig at tale med jordemoderen, som jo ser alle gravide og derfor også ved om der er en anden ung mor, som du kan lære at kende. På den måde er man ikke alene og det tror jeg er godt.
Jeg ønsker dig et stort tillykke og alt mulig held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske