Svar: Jeg er ung mor

19. juni 2004

Kategori:
Alder:
16 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære gravide

Først så tænker jeg,- friede han så til dig igår? Jeg håber i hvert fald at I havde en god dag:o)

Dernæst så tænker jeg, at hvor er det dejligt at I alle glæder jer til at der kommer en lille ny. Det er rigtigt at det ikke altid er så nemt at skulle være mor i din alder, men det er utroligt vigtigt og rigtigt dejligt at høre at I har talt det godt igennem og familien bakker jer op.

Jeg tænker også at du skal være forberedt på at det at få et lille barn kræver meget. Det bliver svært at få mulighed for at gå i byen og feste med vennerne og måske vil nogle af vennerne falde fra, fordi du i takt med at du bliver mor også vil ændre dig. Det er helt naturligt at du pludselig bliver mere voksen og fornuftigt, fordi du har et lille barn og dermed også et ansvar.

For nogle af dine jævnaldrene vil det være meget svært at forholde sig til og de vil måske derfor falde fra. Man kan ...

Annonce

... så sige at det er 'de rigtige venner', som bliver tilbage.

Du skal også være forberedt på alle de fordomme du kan møde, også fra mennesker som du slet ikke kender. Kommentarer om hvor ung du er og hvorvidt det nu er fornuftigt eller ej... men det må du tage roligt. Lyt til de gode råd du kan få, men forsøg at trække på skulderen, når folk kommer med fordomme, som du ikke kan bruge til noget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes det vil være en god idé at du kom i en mødregruppe for unge mødre, hvis der er en sådan i den kommune du bor. Du har også mulighed for at kontakte sundhedsplejersken og få besøg af hende allerede i din graviditet. Derudover så vil jeg foreslå dig at tale med jordemoderen, som jo ser alle gravide og derfor også ved om der er en anden ung mor, som du kan lære at kende. På den måde er man ikke alene og det tror jeg er godt.

Jeg ønsker dig et stort tillykke og alt mulig held og lykke fremover.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor