Svar: Jeg vil gerne tabe mig - 11 år
23. juni 2004
Alder:
11 år
Kære Daniel
Hvor er det fint at du skriver til mig:o)
Ud fra din beskrivelse, så passer din vægt faktisk nogenlunde til din højde. Du ligger en lille smule over gennemsnittet, men ikke meget. Hvor meget du skal tabe dig af hænger således også af hvordan du er bygget. Vi ser jo alle forskellige ud, nogle har kraftigere knogler og andre er mere spinkle, så derfor kan din vægt sagtens være i orden.
Hvis du virkelig gerne vil tabe dig, så vil det ikke være mere end 2-4 kg og du skal også tænke på at du stadig vokser i højden. Derfor vil det være en god idé at du ikke går på en kur eller diæt, men i stedet forsøger at bibeholde den vægt du har imens du vokser i højden.
Når man vil tabe sig eller helst ikke blive tykkere, så er det vigtigt at man tænker over hvad man spiser. Vi har allesammen brug for f.eks. fedt og sukker, men ikke i for store mængder. Samtidig er det også vigtigt at man får masser af motion.
Måske har du set i fjernsynet at sundhedsstyrelsen i øjeblikket reklamerer for at man rører sig 30 minutter hver dag og det er en rigtig god idé. Det er i det hele taget vigtigt at være i bevægelse, f.eks. er det bedre at gå og cykle i stedet for at blive kørt eller tage bussen, det er bedre at stå op og tale i telefon end at sidde ned og tale i telefon, det er bedre at gå hen til sine kammerater i stedet for at ringe til dem osv.
Derudover så er det naturligvis en rigtig god idé at du dyrker en eller anden form for motion,- hvad du nu kan lide. Det kan være holdsport som f.eks. fodbold eller håndbold, men det kan også være ting som du kan gøre selv, f.eks. løbe på rulleskøjter eller skateboard.
Tænk på hvad du spiser. Du skal spise masser af grøntsager og frugt i løbet af dagen, du skal spise pålæg uden store mængder fedt, spare på smør/margarine på brødet, undgå remoulade/mayonaise/dressing med et højt fedtindhold (man kan købe fedtfri), undgå grillmad stegt i friture, pizza med fed ost osv. Det er også en rigtig dårlig idé at spise slik, chips og drikke sodavand. Drik i stedet en masse vand.
Det er rigtig godt at du har lyst til at tabe dig og er opmærksom på din vægt, men det kan være svært at klare selv. Det er jo nok dine forældre som køber ind og et eller andet sted er du jo nødt til at spise, hvad der er i køleskabet.
Jeg synes derfor du skal snakke med dine forældre om at du gerne vil holde din vægt og de må hjælpe dig.
Hvis du har mod på det, så er der også en sundhedsplejerske ansat på din skole. Nu holder skolen selvfølgelig sommerferielukket, men hun er stadig på arbejde og sidder i sundhedsplejen i kommunen. Hvis du har nogle af dine papirer fra skolen, så kan du sikkert se hvad hun hedder og du eller dine forældre kan ringe til kommunen og hun kan snakke med jer om, hvad der vil være godt for dig.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske