Svar: Modermærker - 18 år

17. juni 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Dorthe

Alle mennesker har modermærker og antallet af modermærker stiger i takt med vores alder.

Det vigtigste du kan gøre er at lægge mærke til, om modermærkerne forandrer udseende. Du skal endelig ikke kradse i modermækerne eller forsøge at fjerne dem.

Med hensyn til at blive set af en læge, så synes jeg det er en god idé. Især da du oplyser at du har fået to modermærker i håndfladen. Det er også altid en god idé at blive set af lægen hvis bløder fra, eller der dannes sår på et modermærke, hvis modermærket vokser eller ...

Annonce

... ændrer farve og også hvis modermærket klør.

De fleste modermærker er fuldstændigt ufarlige, og som du beskriver det lyder det ikke til at du skal være bekymret. Det er normalt at et modermæke kan have forskellig farve og være mørkere i midten og lysere uden om, som du beskriver mærket ved dit bryst. Det er en rigtig god idé ikke at tage solarium fast.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan læse meget mere om modermærker på netsiden Hud-doktor.dk, prøv f.eks. at se dette link:
www.hud-doktor.dk/brevkasser/hud_cancer/pages_hudcanc er/A.html

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder