Svar: Modermærker - 18 år
17. juni 2004
Alder:
18 år
Kære Dorthe
Alle mennesker har modermærker og antallet af modermærker stiger i takt med vores alder.
Det vigtigste du kan gøre er at lægge mærke til, om modermærkerne forandrer udseende. Du skal endelig ikke kradse i modermækerne eller forsøge at fjerne dem.
Med hensyn til at blive set af en læge, så synes jeg det er en god idé. Især da du oplyser at du har fået to modermærker i håndfladen. Det er også altid en god idé at blive set af lægen hvis bløder fra, eller der dannes sår på et modermærke, hvis modermærket vokser eller ændrer farve og også hvis modermærket klør.
De fleste modermærker er fuldstændigt ufarlige, og som du beskriver det lyder det ikke til at du skal være bekymret. Det er normalt at et modermæke kan have forskellig farve og være mørkere i midten og lysere uden om, som du beskriver mærket ved dit bryst. Det er en rigtig god idé ikke at tage solarium fast.
Du kan læse meget mere om modermærker på netsiden Hud-doktor.dk, prøv f.eks. at se dette link:
www.hud-doktor.dk/brevkasser/hud_cancer/pages_hudcanc er/A.html
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske