Svar: Er jeg gravid - 16 år
14. juni 2004
Alder:
16 år
Kære Louise
Hvis du endnu ikke har fået din menstruation, så ville jeg tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld.
Det er sådan at ægløsningen ligger ca midt i perioden. Det vil sige at hvis du har 28 dage imellem dine menstruationer så vil ægløsningen ligge ca 14 dage efter sidste menstruations første dag. Cyklus kan dog godt svinge således at den nogle gange er på 28 dage andre gange lidt mere, det er forskelligt. Helt præcist kan jeg således ikke sige, hvornår din ægløsning har været, men regn med midt i perioden.
Jeg vil foreslå dig at du får en tid hos lægen og får talt med lægen om en præventionsform, som vil være god for dig. Når man har en kæreste og går i seng sammen, så er det naturligvis vældig dejligt og det skal nydes. Man kan aldrig beskytte sig 100 pct. mod graviditet, men ved at bruge prævention, så slipper du for unødige bekymringer og kan nøjes med at nyde din kæreste:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske