Svar: Hvordan skal jeg tabe mig?
30. maj 2004
Alder:
16 år
Hej Naja
Som du selv skriver, så er du jo ikke den eneste som har det problem, men det er rigtig flot at du gerne vil gøre noget ved det:o)
Nu ved jeg jo ikke hvordan du spiser normalt, men ofte er det hensigtsmæssigt at lægge kosten om. En kostomlægning gør det dog ikke alene, det er også meget vigtigt at du får motion.
Med hensyn til kosten, så er det vigtigt at ændre på spisevanerne på en måde, så man kan holde ud i længere tid en 14 dage og så man også kan bibeholde vægten, når man har tabt sig.
Generelt kan man sige at det er vigtigt at spare på fedtet og spare på sukkeret også sukkerholdige drikkevarer. Derudover skal du sørge for at få fiberrige kulhydrater, få et hensigtsmæssigt måltidsmønster, undgå store portionsstørrelser, undgå alkohol og naturligvis sørge for at være fysisk aktiv.
Når du vælger madvarer, så væn dig til at læse på indholdsdeklarationerne. Vælg kød og pålæg med så lidt fedt som muligt. Hakket kød kan man få med kun 3-6 pct fedt, kalkunkød er fedtfattigt, forskellig slags fisk er godt, pålæg f.eks. fra den grønne slagter hvor der kun er 3 pct fedt, mælk skal være skummetmælk eller kærnemælk, yoghurt skal være produkterne med 0,1-0,5 pct fedt, ost 6-10 pct osv.
Derudover skal du sørge for at spise små måltider, men spise hyppigt. Og du skal sørge for at få masser af grøntsager og frugt.
Det er en god idé at starte dagen med morgenmad, som kan være en portion havregryn, med lidt sukker og skummetmælk. Du kan også spise en portion let yoghurt med bær eller müsli og drikke en kop te til.
Formiddag spiser du gulerødder, pebberfrugt, æbler, pærer, vindruer mv og evt. en grovbolle.
Til frokost spiser du rugbrød med fedtfattigt pålæg og helst ikke smør eller lignende. Væger du fedtstof på brødet så vælg f.eks. Becel. Spis også grønt og frugt til frokost. Du kan også vælge at lave en fiberbolle med salat, skinke og grøntsager, eller lave dig en skål pastasalat, hvilket du også kan have med i skole. Når du vælger brød, så vælg typer med et højt fiberindhold og en lav fedtmængde. Du kan købe både rugbrød og boller, som er sammensat på denne måde.
Eftermiddag, spiser du igen lidt frugt og grønt og evt. en grovbolle, hvis du er meget sulten. En portion let yoghurt med müsli er også okay.
Aften spiser du lidt kød eller fisk, men også masser af grøntsager og salat. Undgå dressing i store mængder, eller så vælg den fedtfri type. Sørg for at der er forholdvis meget grønt i forhold til kød. Væn dig til at en tallerken er delt op, så du f.eks. spiser en karbonade, frikadelle eller lignende, et par kartofler og resten skal være grøntsager og salat.
Mad der skal steges kan ofte laves i ovn i stedet for på panden, så du på den måde sparer på fedtstoffet, man kan også købe pander som er beregnet til tørstegning.
Skal I have spaghetti med kødsovs, så gør det til en vane at spise salat til, og gerne komme lidt reven gulerod i sovsen. Tag kun en portion.
Sen aften, kan du igen spise lidt frugt, eller en gulerod.
Da du jo ikke er så gammel, så er det vigtigt at dine forældre også støtter dig, så I får købt de rigtige madvarer ind og tilberedt maden på bedste måde.
Drik alt det vand du kan i løbet af dagen. Undgå sodavand og saftevand. Undgå kager, slik, chokolade mv.
Og så det med motionen. Du må finde en motionsform der passer dig. Hvis man føler sig lidt tyk, så er det ofte ikke lykke at gå i en motionscenter, hvor man føler at alle kigger på en. Det kan derfor være en god idé at vælge en sportsgren, hvor du er dig selv og kan tage det i eget tempo. Det kan f.eks. være løb. Selvom du tænker at løbe kommer du aldrig til, så prøv alligevel. Hjerteforeningen har lavet et løbeprogram, hvor alle kan være med og hvor du f.eks. starter med at løbe et minut, går to minutter, løber et minut osv.
Det vigtigste er at du vælger en motionsform, som du kan klare og synes om, og så skal du have pulsen op og begynde at svede. Det er først når pulsen kommer op at du rigtig vil tabe dig, så en gåtur i almindeligt sløvt tempo er ikke nok:o)
Derudover vil jeg foreslå dig at du tager kontakt med lægen, som måske også kan henvise dig til en diætist, der kan lægge en kostplan for dig, og hvor du kan komme til 'vægtkontrol'. Nogle gange er det meget godt at have denne kontrol, så falder man ikke så let i, hvis du forstår hvad jeg mener:o)
Jeg ønsker dig held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske