Svar: Svamp i skeden - 18 år

29. maj 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Maria

25-50% af alle voksne kvinder vil opleve at få svamp i skeden på et eller andet tidspunkt af deres liv. Normalt vil mælkesyre bakterierne i skeden beskytte mod, at gærsvampe kan vokse frem. De fleste kvinder, vil have enkelte gærsvampe i skeden, uden at det giver gener. Men der er også kvinder som ofte har tilbagevendende svamp i skeden.

Hvis man er overdreven med sin hygiejne kan man godt få svamp i skeden. Det er naturlgivis godt at have en god hygiejne, men vask flere gange dagligt er ikke godt for det naturlige miljø i skeden. Hvis man bruger meget sæbe, så kan man nedbryde hudens barriere og skabe grobund for svampen.

Nogle kvinder oplever også at få svamp i forbindelse med at menstruationen stopper. I slutningen af en menstruationscyklus er hormonniveauet højere end i begyndelsen, derfor er der nogen, som har tendens til at få svamp umiddelbart efter. Menstruationsblod er basisk og forstyrer syrebalancen.

Hvis man går med meget tætsiddende trusser pg trusseindlæg kan den almindelige bakterieflora i skeden også blive ...

Annonce

... forstyrret, hvilket kan være med til at man får svamp.

Man kan godt have svamp uden at vide det, men som oftes vil der komme hvidlidt og tykt udflåd, rødme omkring skedeåbning og ved skamlæberne, og så naturligvis kløe.

Det kommer an på hvor meget man er 'angrebet' om lægen vil kunne se det, så det er altså ikke altid.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan på apoteket i håndkøb købe svampemidler til behandling i skeden. Man kan også købe vagitorier (stikpiller som skal op i skeden) med mælkesyrebakterier, som kan være med til at bibehodle den naturlige flora man har i skeden. Derudover kan man købe intimsæbe, som på samme måde er med til at bibeholde den rette flora og ikke virker udtørrende som almindelig sæbe.

Med hensyn til barbering forneden, så kan det godt være en medvirkende årsag, men det kommer an på hvordan og hvor ofte du barberer dig. Ved en barbering, bliver huden irriteret og det øverste hudlag kan blive ødelagt.

Jeg synes du skal forsøge med nogle af ovenstående præparater fra apoteket og hvis der ikke sker en ændring, så må du kontakte lægen igen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!