Svar: Graviditet og ung mor
26. maj 2004
Alder:
18 år
Kære Stine
Jeg synes det er dejligt at I ønsker jer et barn. Det er altid en stor beslutning og når man som dig trods alt kun er 18 år, så er det naturligvis godt at gøre sig forskellige overvejelser. Det kan være omkring uddannelse, pasningsmuligher osv. Det er en stor omveltning at få et barn, og det kræver at man er indstillet på, at det man har gjort før hen bliver andeledes efterfølgende.
Samtidig er der mange unge mødre som oplever at deres venner falder fra, fordi de ikke selv er i den situation og derfor ikke kan deltage i snakken om bleer, gylp og babymos. Den unge mor kan heller ikke gå med i byen som tidligere. Det at få et barn sætter automatisk sine begrænsninger. Men det er også en stor glæde og det kan være dejligt for et barn at vokse op med unge forældre. Og de rigtige venner er nok også dem, som hænger ved:o)
Med hensyn til graviditet, så er det svært at sige, hvornår det lykkes for jer. Nogle bliver hurtigt gravide efter stop med p-piller og for andre tager det længere tid. Husk forøvrigt at det er en god idé at du dagligt spiser en vitamintablet, som indeholder folinsyre.
Jeg kender desværre ikke til om der er mødregruppe for unge mødre i Holbæk eller omegn. Men det kan du få oplyst, hvis du ringer til sundhedsplejen hvor du bor. Du kan sandsynligivs også få et graviditets besøg af sundhedsplejersken, når du er blevet gravid.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske