Svar: Graviditet og ung mor

26. maj 2004

Kategori:
Alder:
18 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Stine

Jeg synes det er dejligt at I ønsker jer et barn. Det er altid en stor beslutning og når man som dig trods alt kun er 18 år, så er det naturligvis godt at gøre sig forskellige overvejelser. Det kan være omkring uddannelse, pasningsmuligher osv. Det er en stor omveltning at få et barn, og det kræver at man er indstillet på, at det man har gjort før hen bliver andeledes efterfølgende.

Samtidig er der mange unge mødre som oplever at deres venner falder fra, fordi de ikke selv er i den situation og derfor ikke kan deltage i snakken om bleer, gylp og babymos. Den unge mor kan heller ikke gå med i byen som tidligere. Det at få et barn sætter automatisk sine begrænsninger. Men det er også ...

Annonce

... en stor glæde og det kan være dejligt for et barn at vokse op med unge forældre. Og de rigtige venner er nok også dem, som hænger ved:o)

Med hensyn til graviditet, så er det svært at sige, hvornår det lykkes for jer. Nogle bliver hurtigt gravide efter stop med p-piller og for andre tager det længere tid. Husk forøvrigt at det er en god idé at du dagligt spiser en vitamintablet, som indeholder folinsyre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kender desværre ikke til om der er mødregruppe for unge mødre i Holbæk eller omegn. Men det kan du få oplyst, hvis du ringer til sundhedsplejen hvor du bor. Du kan sandsynligivs også få et graviditets besøg af sundhedsplejersken, når du er blevet gravid.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.