Svar: Er mine knopper en kønssygdom?
2. juni 2003
Alder:
16 år
Hej med dig
Både mænd og kvinder har det der hedder talgkirtler, som er ligesom en lille knop, og det kan sagtens være det du har. Det er normalt.
Mange mennesker har det der hedder kønsvorter eller condylomer. Det er en seksuelt overført sygdom, som er meget smitsom. Man kan beskrive dem som hvide eller lyserøde knopper, der kan være meget forskellige i størrelse. Hos kvinder sidder condylomer oftest på indersiden af de små skamlæber og i området mellem skedeåbningen og tarmåbningen. Det er vigtigt at blive behandlet for condylomer og både manden og kvinden skal behandles.
Da dine knopper sidder på de ydre skamlæber er det sikkert ikke condylomer, men hvis jeg var dig, ville jeg bestille en tid hos lægen, for lige at få det tjekket.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske