Svar: Bulimi?

1. november 2008

Kategori:
Alder:
15 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Unge.

Kære Heidi

Jeg er ked af at høre at du oplever din datter måske har en spiseforstyrrelse og at du ingen hjælp kan få hos egen læge :o(

Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selskade kan du få råd og vejledning, se hjemmesiden www.spiseforstyrrelser.dk. Der er anonym telefonisk rådgivning mandag til torsdag kl. 18-20 på tlf. 70101818. Der er også mailrådgivning som du kan benytte dig af.

Sundhedsstyrelsen har lavet noget materiale, som du kan finde på deres hjemmeside. Det handler om spiseforstyrrelser og vigtigheden af en tidlig indsats. Jeg sender dig en separat mail med et link, så du kan læse hvad de skriver.

Der er ingen tvivl om, at det er en utrolig kompleks situation at opdage en spiseforstyrrelse hos sit barn. Ofte vil den unge jo ikke erkende sit problem og som mor, bliver man naturligt bekymret og får måske også skyldfølelse eller tanker om man skulle have handlet anderledes, har gjort ...

Annonce

... noget forkert eller lignende.

Der er ingen tvivl om at den unge har brug for hjælp og det at have en spiseforstyrrelse er et råb om hjælp og ofte et symptom på at noget andet er galt. Den unge vil ofte have det rigtig svært med sig selv, have et meget lavt selvværd og måske ligefrem selvhad ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som forældre har man naturligt også brug for hjælp, brug for at vide, hvordan man skal tackle situationen, hvad man skal sige til den unge og ikke mindst, hvad man ikke skal sige. Du har brug for at drøfte med nogen som kender til denne problematik, hvordan du skal reagere, hvordan du skal støtte, hvad du skal gøre, når din datter slår tingene hen og siger, at der ikke er nogen problemer. Du skal have et sted, hvor du kan dele dine tanker og få professionel rådgivning. Det håber jeg at du kan få via Landsforeningen.

Jeg ønsker rigtig meget held og lykke fremover, og du er naturligvis altid velkommen til at skrive igen :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder