Svar: Bulimi?
1. november 2008
Alder:
15 år
Kære Heidi
Jeg er ked af at høre at du oplever din datter måske har en spiseforstyrrelse og at du ingen hjælp kan få hos egen læge :o(
Hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selskade kan du få råd og vejledning, se hjemmesiden www.spiseforstyrrelser.dk. Der er anonym telefonisk rådgivning mandag til torsdag kl. 18-20 på tlf. 70101818. Der er også mailrådgivning som du kan benytte dig af.
Sundhedsstyrelsen har lavet noget materiale, som du kan finde på deres hjemmeside. Det handler om spiseforstyrrelser og vigtigheden af en tidlig indsats. Jeg sender dig en separat mail med et link, så du kan læse hvad de skriver.
Der er ingen tvivl om, at det er en utrolig kompleks situation at opdage en spiseforstyrrelse hos sit barn. Ofte vil den unge jo ikke erkende sit problem og som mor, bliver man naturligt bekymret og får måske også skyldfølelse eller tanker om man skulle have handlet anderledes, har gjort noget forkert eller lignende.
Der er ingen tvivl om at den unge har brug for hjælp og det at have en spiseforstyrrelse er et råb om hjælp og ofte et symptom på at noget andet er galt. Den unge vil ofte have det rigtig svært med sig selv, have et meget lavt selvværd og måske ligefrem selvhad ...
Som forældre har man naturligt også brug for hjælp, brug for at vide, hvordan man skal tackle situationen, hvad man skal sige til den unge og ikke mindst, hvad man ikke skal sige. Du har brug for at drøfte med nogen som kender til denne problematik, hvordan du skal reagere, hvordan du skal støtte, hvad du skal gøre, når din datter slår tingene hen og siger, at der ikke er nogen problemer. Du skal have et sted, hvor du kan dele dine tanker og få professionel rådgivning. Det håber jeg at du kan få via Landsforeningen.
Jeg ønsker rigtig meget held og lykke fremover, og du er naturligvis altid velkommen til at skrive igen :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske