Svar: Forberedelse til at blive storebror
15. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og stort tillykke med at du venter dig - hvor er det dejligt :)
Når man får børn med kun 16 måneders forskel, så kaldes det pseudotvillinger, og der er naturligt fordele og også ulemper ved dette. Jeg vil derfor gerne beskrive lidt omkring det :)
Når jeres dreng bliver storebror i en alder af kun 16 måneder, så er han stadig på mange måder en lille dreng - og det er derfor begrænset, hvor meget du kan forberede ham på, at der kommer en lille ny. Det er rigtig fint, at du forsøger at lære ham at ae og vise kærtegn, og at du gerne vil gøre ham lidt mere selvhjulpen, men det er vigtigt, at du ikke stiller krav til ham, som han naturligt ikke kan honorere, når han ikke er ældre. Eller sagt på en anden måde - du skal støtte hans udvikling på samme måde, som du ville gøre, hvis du kun havde ham. Det at få en lille ny må ikke gøre, at han pludselig skal klare noget, som han ikke er motorisk og mentalt parat til:)
Fordelen ved at få børnene aldersmæssigt tæt er dog, at det sætter en naturlig begrænsning for, hvad du netop kan stille af krav. For han vil ikke kunne "vente lidt" eller "vente på sin tur". Han vil ikke kunne "tage sko på selv", "undvære en ren ble" eller "gå på vejen uden at holde i hånd"... Han vil stadig have rigtig meget brug for dig, din hjælp, omsorg og tålmodighed - og det kan derfor være hårdt for jer forældre, fordi I har to små børn. Men det hjælper til at sikre, at han stadig får den nærhed, kontakt og hjælp fra jer, som han naturligt har behov for :) Man kan også sige, at perioden med dobbeltarbejde bliver naturligt hård for jer forældre - men når man har pseudotvillinger, så er tiden med bleskift, madning, natteroderi og tiden hvor børn skal have hjælp til det meste i dagligdagen naturligt også hurtigere overstået...:)
Når han ikke er ældre end han er, så kan det godt være ekstra svært for ham at skulle dele jer med en lillebror eller søster. Det kan være rigtig svært for ham at sætte sine behov i baggrunden, og det kan være svært at forstå, hvorfor du skal sidde i sofaen og kramme, kysse, amme, kærtegne osv. en lille ny - i stedet for at være sammen med ham. Derfor vil det være rigtig godt, at du forsøger at inddrage ham, når den lille kommer, så det at amme f.eks. bliver til noget fælles og hyggeligt for jer alle tre. Så du f.eks. sidder og læser historie, imens du ammer den lille. Så I gør flere ting sammen.
Når det er sagt, så kan man dog som forældre også nogle gange komme til at sammenligne de to, netop fordi der aldersmæssigt ikke er stor forskel mellem dem. Tendensen til dette kan være større, hvis der er tale om to drenge, end hvis der er tale om en dreng og en pige. Nogle gange kan det også give ekstra udfordringer på sigt, hvis storebror er den ældste og den yngste er en lillesøster, fordi piger i nogle situationer kan virke lidt mere modne, udvikle sig hurtigere, og defor nogle gange kan overhale storebror. Det er således vigtigt at være opmærksom på at se hvert enkelt barn og sikre deres behov hver især, selvom fordelen ved den tætte aldersforskel naturligt kan være, at de kan have stor glæde af hinanden, lege sammen, gå i samme institution, have samme venner osv. Der er altså en balance mellem at give dem hvad de hver især har behov for og samtidig også nyde, at de kan have stor glæde af hinanden.
Det kan være en god idé at overveje, hvordan I ønsker at tilrettelægge jer og f.eks. jeres søvnrutiner fremadrettet. Hvis I lige nu f.eks. sover sammen, så kan det være en overvejelse værd, om I skal fortsætte med dette, når den lille ny kommer eller om I ønsker at storebror skal på eget værelse. Hvis I ønsker, at han skal sove på eget værelse, så vil det være en god idé at arbejde på disse rutiner nu, så han ikke flyttes på eget værelse, når babyen kommer - fordi det naturligt vil pirke til hans følelse af at blive sendt væk, og hans angst for at I bedre kan lide den lille ny end ham. Uanset alder mellem søskende, så konkurrerer de naturligt om forældres kærlighed og opmærksomhed, og det er som sagt bare rigtig svært at dele mor og far med en lille ny.
I 12-18 måneders alderen, altså i den alder som jeres søn er i nu og i de næste måneder frem, så er det især det at gå som fylder. Han vil gå mere og mere rundt, stavre et par skridt i starten og begynde at gå mere selvstændigt og begynde at løbe mere omkring. Og det er vigtigt at give ham mulighed for at bevæge sig rundt og undersøge verden mere og mere på egen hånd.
Finmotorisk bliver han også bedre og bedre til at spise selv. I begyndelsen går det fint med fingrene og med gaffel, men stille og roligt vil han også mestre at spise med en ske.
Han vil elske lege, hvor han "bygger op" og "bryder ned". Det kan være et tårn af klodser som du hjælper ham med at stable, og som han så vælter med et ordentlig brag. Det kan også være puttekasser af forskellige slags, hvor forskellige former skal passe ind i forskellige huller. Det kan være træpuslespil med knopper, hvor figurer skal vendes og drejes for at passe ned i pladen.
Udeleg vil være super godt, og vi går jo den lidt varmere tid i møde, så han kan gå på opdagelse, samle sten i en lille spand, vande med en vandkande, hoppe i en vandpyt osv. I kan vende en træstub og se på alle de små biller og insekter der kommer frem...
Han vil også begynde at tale mere, bruge flere og flere ord og også kommunikere med forskellige fagter og kropssprog - og det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at læse i små simple bøger, og også gerne synge forskellige sange - gerne sange med fagter, som også er super godt til at træne hans sprog. Og I kan med fordel læse bøger, som handler om at få en lille baby, selvom det naturligt vil være begrænset, hvor meget han egentlig forstår det...
Han vil have glæde af ritualer i hverdagen. Jo mere genkendeligt ting er, jo mere trygt vil det være for ham - og det vil netop være dejligt, når den lille ny kommer, at han har nogle faste rutiner, som I holder fast i. Det vil være rart for ham at hverdagen på den måde ikke ændrer sig alt for meget - det er omvæltning nok at skulle forholde sig til lillebror eller lillesøster.
Så du skal støtte ham og hans udvikling i hverdagen, som du naturligt ville gøre det - og forebrede dig lidt på, at det naturligt kan give lidt udfordringer at have børn med kort aldersforskel - men bestemt også rigtig mange glæder! De skal nok få stor glæde af hinanden de to :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - også med graviditeten! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske