Svar: Motorik - 19 mdr.

10. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er rigtig godt med motorisk - han løber hurtigt, han går både op og ned af trapper, han hopper i jeres seng, kravler op og ned af sofaen og sin høje stol.. der er rigtig godt gang i ham - så dejligt!

Når han stopper op eller bliver forskrækket, når børn kommer løbende imod ham eller forbi ham, så kan det sagens være usikkerheden omkring, hvorvidt de løber forbi eller vil ramme ham, og jeg tænker, at det er helt fint, at han derfor stopper op. Det kan naturligt virke voldsomt når børn løber omkring en og når man ikke er mere end 1.5 år gammel, så skal der ikke ret meget til, før man bliver væltet omkuld - og måske har han prøvet det et par gange og har derfor fået en erfaring med sig om, at det er bedst at stå helt stille i disse situationer...

Du nævner dog, at han er glad for at gynge, men at han ikke er glad for at ligge i sin snurre... Har han haft problemer med sine ører? Hvis han har haft kronisk mellemmørebetændelse, så kan det nogle gange give lidt udfordringer med balancen - det tror jeg ikke umiddelbart, at din dreng har ud fra det du fortæller, men der er ikke spor i vejen for, at du prøver at styrke ham lidt på dette område.

Måske kan du lægge et tæppe ned i den snurre i har, så den bliver lidt mere blød og sengeagtig for ham at ligge i - og han så måske vil synes, at det er lidt sjovere/rarere...

Det er rigtig godt, at han er glad for at gynge, men prøv også at vende ham på hovedet. Du kan evt. lægge ham på ryggen af dine lår imens du sidder på gulvet. Hans hoved skal vende væk fra din krop og hans ben skal strækkes op af dig. Her kan du så hjælpe ham med at ...

Annonce

... løfte benene hen over hovedet, støtte ham omkring skuldrene og lade ham selv slå en baglæns koldbøtte.

Måske kan han også slå koldbøtter i jeres arme. Her skal han selv klatre op af jeres ben, imens I holder ham i hænderne, og når han så er klatret op til omkring jeres talje, så strækker han benene op og snurrer rundt imens I holder ham - og lander på jeres underkrop (eller langsomt på gulvet), stadig med jer i hænderne... Det kræver lidt mere øvelse, og det er vigtigt, at du hele tiden har rigtig godt fat i ham. Man kan kalde disse koldbøtter for "koldbøtter i luften" - og du skal naturligvis kun gøre noget, som både du og han er tryg ved og føler jer parate til :)

Rigtig koldbøtter på gulvet vil han måske kunne starte på i 2 års alderen, nogle børn er først parate, når de er ældre...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du nævner, at du er i tvivl om hans kropsbevidsthed. Her kan det være en rigtig god idé, at du giver ham massage. Det vil sige at han skal ligge på sin dyne og det skal naturligvis være varmt og rart, og så kan du massere, trykke, stryge og bevæge dine hænder på hans krop - hele kroppen igennem. Du kan også prøve med en fjer, fordi det giver en helt anden fornemmelse af kroppen. Du kan med fordel sætte ord på alle de steder du berører - pandeben, øjesten, næsetip, mundelip, hageflip... mave, arme, fingre, tæer... så han også lærer disse betegnelser og på den måde også får styrket sit sprog :)

Du kan overveje, om I måske skal gå til noget rytmik og bevægelse, gymnastik, svømning (plask og leg) eller lignende. Der findes mange muligheder også for børn i jeres drengs alder.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"