Svar: Urolig baby når der skal skiftes ble
27. november 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at din dreng begynder at vise mere og mere selvstændighed og egen vilje - og det hører alderen til at han f.eks. protesterer mod at ligge på puslebordet. Du oplever sandsynligvis også, at han nogle gange lukker munden for skeen, drejer hovedet og skubber maden væk... Man kan sige, at det er en del af hans naturlige udvikling, og kun tegn på at det går den rigtige vej :)
Det er rigtig fint, at du har skiftet til buksebleer. Det gør det muligt nogle gange at skifte ham stående, og som du skriver så går det lidt hurtigere på den måde. Samtidig giver det jer en pause fra puslebordet, og det kan netop gøre, at han så bedre accepterer, at han er nødt til at ligge der, når han har afføring.
Prøv om du kan inddrage ham i bleskiftningen, så han føler, at han har medbestemmelse og selv er med i det der foregår. Han oplever sandsynligvis lige nu, at du skifter ham, når du vil og synes det er tiden - og dermed ikke nødvendigvis når det passer ham. Han kan således godt protestere mod at det er noget du fuldt ud bestemmer.
Derfor er det en god idé, hvis du kan gøre ham aktiv i det, der skal foregå. Du kan f.eks. lade ham selv løfte numsen, så du kan lægge bleen under ham. Hjælp ham med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og sig så f.eks. "løft numsen skat", så løfter han numsen, og du kan lægge bleen under ham...
Du kan også give ham en klud (ikke når der er afføring) og lade ham være med til at vaske sig selv. Du kan give ham lidt creme på fingrene, og lade ham selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere han føler, at han er med, jo bedre vil han kunne acceptere det at blive skiftet og ligge på puslepuden.
Sæt også ord på "jeg ved godt det er irriterende", jeg skynder mig så er det overstået lige om lidt" osv. så han hører, at du forstår ham og lytter til ham og anerkender, at han synes det er lidt træls at ligge ned. Det er naturligvis begrænset hvor meget han forstår af det du konkret siger, men det kan stadig hjælpe ham, at høre at du taler til ham, imødekommer ham og hans behov - og det kan faktisk også hjælpe dig selv til at bevare roen og få stiftningen overstået :)
Hvis du skal skifte hans tøj, så sæt også ord på dette og det du gør f.eks. "over hovedet", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Nogle gange kan det også være en idé at syge og på den måde gøre det lidt sjov og igen aflede ham lidt. Det kan f.eks. være "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap...". Hvis du kan fjolle lidt og få ham til at grine, så glemmer han måske sin modstand mod puslebordet og det bliver pludselig sjovt og okay at være der :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske