Svar: Urolig baby når der skal skiftes ble

27. november 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at din dreng begynder at vise mere og mere selvstændighed og egen vilje - og det hører alderen til at han f.eks. protesterer mod at ligge på puslebordet. Du oplever sandsynligvis også, at han nogle gange lukker munden for skeen, drejer hovedet og skubber maden væk... Man kan sige, at det er en del af hans naturlige udvikling, og kun tegn på at det går den rigtige vej :)

Det er rigtig fint, at du har skiftet til buksebleer. Det gør det muligt nogle gange at skifte ham stående, og som du skriver så går det lidt hurtigere på den måde. Samtidig giver det jer en pause fra puslebordet, og det kan netop gøre, at han så bedre accepterer, at han er nødt til at ligge der, når han har afføring.

Prøv om du kan inddrage ham i bleskiftningen, så han føler, at han har medbestemmelse og selv er med i det der foregår. Han oplever sandsynligvis lige nu, at du skifter ham, når du vil og synes det er tiden - og dermed ikke nødvendigvis når det passer ham. Han kan således godt protestere mod at det er noget du fuldt ud bestemmer.

Derfor er det en god idé, hvis du kan gøre ham aktiv i det, der skal foregå. Du kan f.eks. lade ham selv løfte numsen, så du kan lægge bleen under ham. Hjælp ham med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og sig så f.eks. "løft numsen skat", så løfter han numsen, og du kan lægge bleen under ...

Annonce

... ham...

Du kan også give ham en klud (ikke når der er afføring) og lade ham være med til at vaske sig selv. Du kan give ham lidt creme på fingrene, og lade ham selv prøve at komme lidt creme på. Jo mere han føler, at han er med, jo bedre vil han kunne acceptere det at blive skiftet og ligge på puslepuden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sæt også ord på "jeg ved godt det er irriterende", jeg skynder mig så er det overstået lige om lidt" osv. så han hører, at du forstår ham og lytter til ham og anerkender, at han synes det er lidt træls at ligge ned. Det er naturligvis begrænset hvor meget han forstår af det du konkret siger, men det kan stadig hjælpe ham, at høre at du taler til ham, imødekommer ham og hans behov - og det kan faktisk også hjælpe dig selv til at bevare roen og få stiftningen overstået :)

Hvis du skal skifte hans tøj, så sæt også ord på dette og det du gør f.eks. "over hovedet", "først den ene arm", "hvor er den anden arm? Der er den", "hvor er dine fødder? Hvor skal strømperne hen? Der er fødderne" osv. Nogle gange kan det også være en idé at syge og på den måde gøre det lidt sjov og igen aflede ham lidt. Det kan f.eks. være "først den ene arm og så den anden arm, atju, atju og tre små klap...". Hvis du kan fjolle lidt og få ham til at grine, så glemmer han måske sin modstand mod puslebordet og det bliver pludselig sjovt og okay at være der :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!