Svar: Om at sige fra

25. oktober 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og han spirende selvstændighed:)

Jeres dreng har en naturlig stor udforskningstrang, og det er rigtig dejligt, for det er sådan, at han lærer verden at kende :) Men det betyder, at han vil pille i hundens madskål, kravle hen og pille i dine planter, tage bøger ud af reolen, tømme dine køkkenskuffer for ting, trykke på din telefon, tage fat i fjernbetjeningen, kaste med ting, banke skeen i bordet osv. Det er alt sammen helt naturligt, og det skal han til en vis grad have lov til, for det er en del af hans udvikling, og måden han lærer på...

Hvis der er ting, som du vil passe særlig på, så må du flytte dem til en højde og et sted, hvor han ikke kan nå dem. Det samme gælder, hvis I har ting i hjemmet, som kan være farlige - det kan være forskelligt elektronik, batterier, askebægre med cigaretskod, ledninger der hænger osv. Det er vigtigt, at du laver et sikkerhedstjek at jeres hjem og fjerner ting, der kan være farlige for jeres dreng.

Med hensyn til de ting, som naturligt står fremme, som f.eks. hundens madskål og dine planter, så husker han bedst et nej, hvis der følger en handling med det nej. Det vil sige at når jeres dreng f.eks. kravler hen til planten, fordi det er spændende at pille i jord og evt. putte det i munden, så skal du flytte ham derfra imens du siger nej. Det samme, hvis han tager fat i madskålen, så flytter du ham og siger nej.

Når du flytter ham, vil det ikke forhindre ham i at søge tilbage og gøre det igen og igen. MEN stille og roligt vil han begynde at høre det lille nej, som lyder inde i ham og han vil begynde at kikke på dig, imens han gør det, som han ved, at du vil sige nej til. Det er faktisk så fint, at han allerede begynder at gøre dette - det som du beskriver som "når han nærmer sig den kan han godt finde på at sidde og kigge på den og ryste på hovedet (altså sige nej – det er så sødt at jeg smelter indeni)". Det viser netop, at han begynder at huske det lille nej, men hans udforskningstrang er stadig så stor, at han overhører det nej. Til sidst vil han dog kunne lade være. Han vil huske, at der var noget her, som du sagde, at han ikke skulle.

Den proces, det udviklingsforløb, som han skal igennem er blevet beskrevet af den kinesiske filosof Confucius (Konfutse) som sagde:

Jeg hører – og jeg glemmer
Jeg ser – og jeg husker
Jeg prøver – og jeg forstår

Og når børn lærer, så gør de det i etaper og her er potteplanten et rigtig godt eksempel. Han ser planten, ...

Annonce

... jorden, den er spændende. Derfor kravler han hen til planten og tager fat i den. Du siger nej - han hører det, men glemmer det, og gør det derfor igen og igen (= jeg hører, og jeg glemmer).

Stille og roligt begynder han så at få en erindring om, at her plejer du at komme med en reaktion. Han vil se på dig, og du vil kunne se, at han begynder at kunne huske det lille 'nej' - huske reaktionen – og alligevel er lysten til at forsøge så stor, at det overmander det lille 'nej', som han godt kan huske (= jeg ser, og jeg husker).

Til sidst når han så til, at han hører det lille nej inde i sig selv - også uden, at du behøver sige det - og han forstår, at han skal stoppe. Det er først der, når han har forsøgt sig mange gange igen og igen, at han når til 'jeg prøver, og jeg forstår'. Først der formår han at kravle hen potteplanten og kikke på den uden at pille i den og kravle videre (= jeg prøver - og jeg forstår).

Det er rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham et alternativ, så du ikke bare siger nej og flytter ham væk, men også viser ham, hvad han kan lege med i stedet. Med den alder han har, vil han være rimelig let at aflede f.eks. med noget legetøj eller måske lidt at spise...

Hvis han er begyndt at tømme dine skuffer og skabe, så kan det være en god idé at give ham hans egen skuffe, som han kan lege med. Når han er igang med at undersøge og gerne vil lege, så vis ham, hvilken skuffe der er hans. Sørg for at variere indholdet lidt, så der er forskellige plastbøtter, stykker af bagepapir eller lignende, så der altid er noget nyt og spændende at lege med. Så når han piller i køkkenskabe eller i din skuffe, så kan du tage ham væk fra det og vise ham den skuffe, som han gerne må lege med - igen aflede med et alternativ og fokus på noget positivt og ikke skæld ud:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En dag kan meget let blive fyldt med "nej", "nej, "nej", og en masse forbud, og det er rigtig vigtigt, at du giver ham lov til at udforske og lære :)

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger:

"Helens bog om dit barns udvikling" - hvor du måned for måned kan læse om, hvad der udviklingsmæssigt sker med jeres lille dreng, og hvordan hans behov og følelser er, og hvordan du så støtter ham videre.

"Helens bog om børn og opdragelse" - hvor du kan læse om, hvordan du kan møde ham, anerkende ham samtidig med, at du også gerne vil lære ham visse regler, udvikle gode sociale kompetencer, høre efter og kunne sige fra :) Og meget meget mere...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.