Svar: Sidde selv

29. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder så fint, at din datter kan sidde kortvarigt, nu hvor hun er 6 måneder gammel:)

Det er en god idé, at du lægger puder omkring hende, ligesom du kan bruge ammepuden, som støtte - netop på den måde at puden tager fra, hvis og når hun falder til siden eller bagover. Du må på den måde gerne støtte hende ved et evt. fald.

Det er korrekt, at børn ikke bør sidde, før de kan sidde selv. Og det betyder, at man ikke skal stable dem op med puder og dermed via puderne sikre deres balance. Hun må altså ikke holdes siddende ved hjælp af puder, men puder må gerne fungere som en sikkerhedsring, hvis hun falder uheldigt... Det du gør lyder således rigtig fint :)

Det vil også være en god idé, at du sætter dig på gulvet sammen med hende og her lader hendes sidde imellem dine ben. Så kan hun nogle gange læne sig tilbage og hvile ryggen lidt op af ...

Annonce

... dig, ligesom hun kan støde lidt fra på dine lår og på den måde stille og roligt lære at holde balancen og gradvist lære at sidde i længere tid af gangen.

Hun må også meget gerne sidde op i barnevognen, når I triller tur. Her bør du elevere ryglænet, så hun igen kan læne sig tilbage og få støtte, når hun har behov for det, og så kan hun holde fast i barnevognskanten og sidde mere oprejst, når hun har lyst til det. Husk altid barnevognselen, når hun er i sin barnevogn :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når hun tilbydes skemad, må hun meget gerne sidde i sin høje stol ved bordet, ligesom hun vil nyde at sidde sammen med jer, når I spiser, og hun kan sidde og gumle på ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende imens. Når og hvis hun bliver træt i ryggen, svajer i ryggen, falder til siden eller fremover, så bør hun komme ud af højstolen og ned på gulvet og ligge igen :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger