Svar: Sidde selv
29. september 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint, at din datter kan sidde kortvarigt, nu hvor hun er 6 måneder gammel:)
Det er en god idé, at du lægger puder omkring hende, ligesom du kan bruge ammepuden, som støtte - netop på den måde at puden tager fra, hvis og når hun falder til siden eller bagover. Du må på den måde gerne støtte hende ved et evt. fald.
Det er korrekt, at børn ikke bør sidde, før de kan sidde selv. Og det betyder, at man ikke skal stable dem op med puder og dermed via puderne sikre deres balance. Hun må altså ikke holdes siddende ved hjælp af puder, men puder må gerne fungere som en sikkerhedsring, hvis hun falder uheldigt... Det du gør lyder således rigtig fint :)
Det vil også være en god idé, at du sætter dig på gulvet sammen med hende og her lader hendes sidde imellem dine ben. Så kan hun nogle gange læne sig tilbage og hvile ryggen lidt op af dig, ligesom hun kan støde lidt fra på dine lår og på den måde stille og roligt lære at holde balancen og gradvist lære at sidde i længere tid af gangen.
Hun må også meget gerne sidde op i barnevognen, når I triller tur. Her bør du elevere ryglænet, så hun igen kan læne sig tilbage og få støtte, når hun har behov for det, og så kan hun holde fast i barnevognskanten og sidde mere oprejst, når hun har lyst til det. Husk altid barnevognselen, når hun er i sin barnevogn :)
Og når hun tilbydes skemad, må hun meget gerne sidde i sin høje stol ved bordet, ligesom hun vil nyde at sidde sammen med jer, når I spiser, og hun kan sidde og gumle på ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger og lignende imens. Når og hvis hun bliver træt i ryggen, svajer i ryggen, falder til siden eller fremover, så bør hun komme ud af højstolen og ned på gulvet og ligge igen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske