Svar: Bange for brusebad
29. september 2017
Alder:
10 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Det kan være en stor og voldsomt oplevelse at være i svømmehallen, der er rigtig mange lyde, meget lys, et stort rum, mange stemmer og i det hele taget meget at forholde sig til - også at skulle have tøjet af og ind under bruseren... så det er helt naturligt, at jeres dreng reagerer...
Jeg vil for det første foreslå dig, at spørge om ikke svømmehallen kan indkøbe et par badekar, som forældre til små børn kan bruge. Det synes jeg, at der bør være i en svømmehal, hvor man har babysvømning, og det kan købes ind for små midler :) Måske har de allerede nogen stående, de er bare ikke blevet sat frem...
Du kan også overveje at medbringe et sammenklappeligt badekar, som du kan bruge. Du skal dog være opmærksom på, at der nok vil være mange, som gerne vil låne det... og derudover har du jo sikkert rigeligt at bære på i forvejen.
Men derudover tænker jeg, at det er godt, hvis du kan holde din dreng i din favn, når han skal ind under bruseren, så han mærker din varme, nærhed, tætte kontakt osv. og så I bader sammen. Det er vigtigt, at du netop med din nærhed forsøger at gøre ham tryg.
Det er også rigtig godt, hvis du kan sætte ord på, så han hører, at du forstår ham og fornemmer, at du reagerer på ham. Det kan være f.eks. at sige "så skat, nu skynder jeg mig, det er hurtigt overstået" eller lignende. Så du vasker ham og gør det, som nu engang må gøres, men så du også viser ham, at du forstår, at han ikke bryder sig om det og derfor skynder dig så meget du kan, så det hurtigt er overstået.
I skal være opmærksomme på, om han føler, at hans grænser overskrides. Det kan være voldsomt at få vand og sæbe i håret, - måske løber det ned i øjnene osv. Og ofte har han nok en fornemmelse af, at brusebadet ikke helt foregår på hans præmisser. Hvor han i et badekar kan sidde og lege lidt for sig selv, og det foregår i et langsommere tempo, hvilket gør det mere hyggeligt. Da han er så lille som han er, så kan I ikke lade ham styre et brusebad selv, men prøv om I alligevel kan inddrage ham lidt, og tage hensyn på en måde, som ikke gør ham så bange for vandet.
Håber I finder en løsning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske