Svar: Bange for brusebad

29. september 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære K

Tak for dit brev :)

Det kan være en stor og voldsomt oplevelse at være i svømmehallen, der er rigtig mange lyde, meget lys, et stort rum, mange stemmer og i det hele taget meget at forholde sig til - også at skulle have tøjet af og ind under bruseren... så det er helt naturligt, at jeres dreng reagerer...

Jeg vil for det første foreslå dig, at spørge om ikke svømmehallen kan indkøbe et par badekar, som forældre til små børn kan bruge. Det synes jeg, at der bør være i en svømmehal, hvor man har babysvømning, og det kan købes ind for små midler :) Måske har de allerede nogen stående, de er bare ikke blevet sat frem...

Du kan også overveje at medbringe et sammenklappeligt badekar, som du kan bruge. Du skal dog være opmærksom på, at der nok vil være mange, som gerne vil låne det... og derudover har du jo sikkert rigeligt at bære på i forvejen.

Men derudover tænker jeg, at det er godt, hvis du kan holde din dreng i din favn, når han skal ind under bruseren, så han mærker din varme, nærhed, tætte kontakt osv. og så I bader sammen. Det er ...

Annonce

... vigtigt, at du netop med din nærhed forsøger at gøre ham tryg.

Det er også rigtig godt, hvis du kan sætte ord på, så han hører, at du forstår ham og fornemmer, at du reagerer på ham. Det kan være f.eks. at sige "så skat, nu skynder jeg mig, det er hurtigt overstået" eller lignende. Så du vasker ham og gør det, som nu engang må gøres, men så du også viser ham, at du forstår, at han ikke bryder sig om det og derfor skynder dig så meget du kan, så det hurtigt er overstået.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal være opmærksomme på, om han føler, at hans grænser overskrides. Det kan være voldsomt at få vand og sæbe i håret, - måske løber det ned i øjnene osv. Og ofte har han nok en fornemmelse af, at brusebadet ikke helt foregår på hans præmisser. Hvor han i et badekar kan sidde og lege lidt for sig selv, og det foregår i et langsommere tempo, hvilket gør det mere hyggeligt. Da han er så lille som han er, så kan I ikke lade ham styre et brusebad selv, men prøv om I alligevel kan inddrage ham lidt, og tage hensyn på en måde, som ikke gør ham så bange for vandet.

Håber I finder en løsning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger