Svar: Vuggestue start og gråd

4. september 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg hæfter mig ved at du skriver "pædagogerne siger, at han kort tid efter jeg har afleveret ham falder til ro og er glad igen, så han er ikke ked af det hele dagen". Det er netop vigtigt - at han kan trøstes af pædagogerne og komme videre med dagen.

Derudover så lyder det som om, at det er en rigtig god vuggestue - du fortæller, at pædagogerne har ringet til dig en enkelt dag, fordi de ikke har kunne putte din dreng, du fortæller også, at de har sat en rejseseng ind i et andet lokale, fordi de fornemmer, at han så sover bedre.. Det lyder meget omsorgsfuldt og som om, at de forsøger at vægte hvert enkelt barns behov. Derfor er jeg ikke umiddelbart så bekymret over, at din dreng græder, når du afleverer ham.

Han er stadig så lille, at det er svært for ham at forstå, hvorfor du går og han kan heller ikke forholde sig til en forklaring om, at du kommer og henter ham igen.. han mærker bare at du går, og det er naturligt svært for ham.

Man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum... Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at ...

Annonce

... være hos mor, og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Men ikke ret lang tid efter, så er de glade igen, glade for at være der, være sammen med de andre børn, den anden voksen osv. Og når man så henter, så sker der ofte det samme. Her kan der opstå en ny protest, nu var det jo lige så hyggeligt, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det slutte nu. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af, hvad man skal, - både når man bliver afleveret og når man bliver hentet... Det er svært at skifte mellem de to verdener - hjemmet og institutionen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan nogle gange hjælpe, hvis han have et overgangsobjekt med - det kan være en bamse, en putteklud/sutteklud, slaskedukke eller lignende, som medbringes mellem hjem og institution. Det at medbringe noget fra den ene verden til den anden kan nogle gange gøre overgangen lettere for ham og så vil han også kunne putte sig med dette, når han lægges til at sove :)

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre