Svar: Vuggestue start og gråd
4. september 2017
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg hæfter mig ved at du skriver "pædagogerne siger, at han kort tid efter jeg har afleveret ham falder til ro og er glad igen, så han er ikke ked af det hele dagen". Det er netop vigtigt - at han kan trøstes af pædagogerne og komme videre med dagen.
Derudover så lyder det som om, at det er en rigtig god vuggestue - du fortæller, at pædagogerne har ringet til dig en enkelt dag, fordi de ikke har kunne putte din dreng, du fortæller også, at de har sat en rejseseng ind i et andet lokale, fordi de fornemmer, at han så sover bedre.. Det lyder meget omsorgsfuldt og som om, at de forsøger at vægte hvert enkelt barns behov. Derfor er jeg ikke umiddelbart så bekymret over, at din dreng græder, når du afleverer ham.
Han er stadig så lille, at det er svært for ham at forstå, hvorfor du går og han kan heller ikke forholde sig til en forklaring om, at du kommer og henter ham igen.. han mærker bare at du går, og det er naturligt svært for ham.
Man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum... Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor, og det er bestemt ikke rart at blive afleveret i favnen på en anden. Men ikke ret lang tid efter, så er de glade igen, glade for at være der, være sammen med de andre børn, den anden voksen osv. Og når man så henter, så sker der ofte det samme. Her kan der opstå en ny protest, nu var det jo lige så hyggeligt, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det slutte nu. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af, hvad man skal, - både når man bliver afleveret og når man bliver hentet... Det er svært at skifte mellem de to verdener - hjemmet og institutionen.
Det kan nogle gange hjælpe, hvis han have et overgangsobjekt med - det kan være en bamse, en putteklud/sutteklud, slaskedukke eller lignende, som medbringes mellem hjem og institution. Det at medbringe noget fra den ene verden til den anden kan nogle gange gøre overgangen lettere for ham og så vil han også kunne putte sig med dette, når han lægges til at sove :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske