Svar: Så stor er jeg
22. august 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og søde beskrivelse af jeres lille dreng - for ja, det er bare så dejligt, når børn når den alder, hvor de kan vise "hvor store de er" - det charmer alt og alle:)
Nogle gange, når børn gør nye ting, så bliver vi så begejstrede og nogle gange så overraskede, at vi kommer til at grine... også selvom barnet gør noget, som vi egentlig ikke synes er så hensigtmæssigt. Det sker der naturligvis ikke noget ved, men jeres dreng har en alder nu, hvor han begynder at undersøge verden mere og mere, og herunder undersøge, hvad det han gør, gør ved jer. Det er spændende at gøre ting, for at se hvilken reaktion, han får fra jer, hvad I synes om, og hvad I ikke synes om... og netop fordi det ser komisk ud, når han sidder med leverpostej i håret, så er det svært ikke at komme til at grine, men det kan naturligt gøre, at han så gør det igen og igen, så I egentlig får forstærket hans lyst til at gøre det, til at blive ved...
Det bedste I kan gøre, med den alder han har, er at få hans opmærksomhed drejet på noget andet, som er sjovere. Så I stadig anerkender hans lyst til at kommunikere med jer, lege med jer og gøre sjove ting sammen, men så lysten til at komme fedtede fingre i håret bliver minimeret, fordi noget andet er sjovere. Det kan være en god idé at aflede ham med andre ting, som han kan gøre i stedet.
Det kunne f.eks. være at klappe med hænderne i stedet for at komme dem i håret. Det kunne være at holde fokus på at spise med gaffel nu, øve dette som alternativ til at bruge fingrene... Det kunne være at tale om maden og gøre ham opmærksom på madens forskellige lyde. Eller at sige forskellige lyde med munden, øve at sige som en fisk, en fugl, en hund - dog med det in mente, at han jo helst heller ikke skal lære at tale med mad i munden ;) Så vil fokus på at lære at spise med gaffel være mere hensigtsmæssigt... :)
Når det er sagt, så er det dog ofte en periode, det er jo også spændende at finde ud af, hvordan maden føles, når man har den i året, ligesom det kan være spændende at undersøge, hvordan den ser ud, hvis man kommer den op i vandglasset, hvad der sker, hvis man smider den på gulvet osv... At undersøge mad og også jeres reaktion, er en naturlig del af jeres drengs udvikling og kun tegn på, at han udvikler sig i sund og god retning :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske