Svar: Så stor er jeg

22. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og søde beskrivelse af jeres lille dreng - for ja, det er bare så dejligt, når børn når den alder, hvor de kan vise "hvor store de er" - det charmer alt og alle:)

Nogle gange, når børn gør nye ting, så bliver vi så begejstrede og nogle gange så overraskede, at vi kommer til at grine... også selvom barnet gør noget, som vi egentlig ikke synes er så hensigtmæssigt. Det sker der naturligvis ikke noget ved, men jeres dreng har en alder nu, hvor han begynder at undersøge verden mere og mere, og herunder undersøge, hvad det han gør, gør ved jer. Det er spændende at gøre ting, for at se hvilken reaktion, han får fra jer, hvad I synes om, og hvad I ikke synes om... og netop fordi det ser komisk ud, når han sidder med leverpostej i håret, så er det svært ikke at komme til at grine, men det kan naturligt gøre, at han så gør det igen og igen, så I egentlig får forstærket hans lyst til at gøre det, til at blive ved...

Det bedste I kan gøre, med den alder han har, er at få hans opmærksomhed drejet på noget andet, som er sjovere. Så I stadig anerkender hans lyst til at kommunikere med jer, lege med jer og gøre sjove ting sammen, men ...

Annonce

... så lysten til at komme fedtede fingre i håret bliver minimeret, fordi noget andet er sjovere. Det kan være en god idé at aflede ham med andre ting, som han kan gøre i stedet.

Det kunne f.eks. være at klappe med hænderne i stedet for at komme dem i håret. Det kunne være at holde fokus på at spise med gaffel nu, øve dette som alternativ til at bruge fingrene... Det kunne være at tale om maden og gøre ham opmærksom på madens forskellige lyde. Eller at sige forskellige lyde med munden, øve at sige som en fisk, en fugl, en hund - dog med det in mente, at han jo helst heller ikke skal lære at tale med mad i munden ;) Så vil fokus på at lære at spise med gaffel være mere hensigtsmæssigt... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når det er sagt, så er det dog ofte en periode, det er jo også spændende at finde ud af, hvordan maden føles, når man har den i året, ligesom det kan være spændende at undersøge, hvordan den ser ud, hvis man kommer den op i vandglasset, hvad der sker, hvis man smider den på gulvet osv... At undersøge mad og også jeres reaktion, er en naturlig del af jeres drengs udvikling og kun tegn på, at han udvikler sig i sund og god retning :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor