Svar: Sprog knap 4 år

9. august 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er rigtig godt, at I har været vedholdende omkring jeres dreng og hans sproglige udvikling, så han nu er blevet testet, og man har fundet det relevant at give ham sproglig støtte:)

I Danmark kan man blive talepædagog på to måder - man kan enten tage en universitetsuddannelse (bachelor og kandidat) i audiologopædi, eller man kan tage en Pædagogisk Diplomuddannelse i logopædi. Man kan tage diplomuddannelsen, hvis man f.eks. er uddannet lærer, pædagog, sygeplejerske eller lignende først...

Jeg ved ikke, hvor I bor, eller hvordan det foregår der.. men at I har fået tilbud om "en specialpædagog med kompetencer inden for sprogudvikling", kan måske godt være en pædagog, der ikke er universitetudannet, men som har taget en diplomeksamen. Hvor om alting er, så lyder det som om, at I har fået tildelt det, man normalt anbefaler til børn i børnehaven, hvor I bor, og I skal naturligvis sige ja tak til det tilbud :) Det er mange timer, som han har fået tildelt, og det lyder som om, at de vil gøre meget for at støtte hans sproglige udvikling videre.

Har I fået tjekket hans ører ved en øre-næse-hals-læge. Det er vigtigt at sikre sig, at han ikke har væske på ørerne eller andre problemer, som kan være en del af forklaringen på hans forsinkede sprog. Nogle børn danner f.eks. ekstra meget ørevoks, der kan sætte sig som en prop i øret, og dermed gøre det sværere for barnet at høre... :)

At I oplever at han mumler, kan godt hænge sammen med, at han f.eks. har svært ved selv at høre sproglydene helt korrekt. Hvis han har problemer med væske i øret, så vil det naturligt være svært for ham at høre, hvordan lydene skal siges, og han vil ikke hører sproget tydeligt - og derfor naturligt have sværere ved selv at tale tydeligt...

Det kan naturligvis også hænge sammen med, at han måske godt ved, at mange har svært ved at forstå ham, og han derfor nogle gange siger tingene lavt eller mumler, fordi han ved at folk alligevel retter på ham eller ikke forstår ham... Hvis man igen og igen får at vide, at man mumler, skal tale tydeligt, bliver rettet på og ingen forstår, hvad man siger, så kan man helt naturligt godt begynde at mumle... men igen - uanset årsagen, så kan talepædagogen (eller specialpædagogen) også hjælpe ham med at tale mere tydeligt.

Det er helt normalt, at der er visse bogstaver, som han har svært ved at sige - hos ham er det især "r", mange børn har også svært ved at sige "g" og "k" - og hvis der er ord med flere sammenhængende konsonanter, så er det ekstra svært. Det kan f.eks. godt være svært at sige ordet "skrive"...

Det er vigtigt, at I ikke retter på ham, men i stedet forsøger at være så tydelige, når I taler som muligt - uden at overdrive. Det er vigtigt, at I giver ham tid til at tale, spørger ind til dagen, lader ham fortælle om, hvad han oplever osv. - som han nu taler - så han får lyst til at blive ved med at tale. Hvis han føler sig presset og føler sig rettet på, så vil det ikke være befordrende for hans sprogudvikling videre frem.

Det kan være en rigtig god idé at spille billedlotteri og også at spille huskespil. Det ...

Annonce

... kan være spil, som I køber, eller det kan være spil, som I selv laver... Når I spiller denne form for spil, så har I mulighed for at sætte ord på hver brik - og sige det samme ord mange gange, så han igen og igen hører, hvordan det lyder og også selv får lyst til at sige det, forsøge sig flere gange :)

Børn kan have rigtig mange forskellige former for sprogproblemer. Nogle børn har svært ved at forstå sprog, altså svært ved at forstår, hvad andre siger. Andre børn har svært ved at producere sprog, altså svært ved at få sat ord på sproget. Nogle børn har svært ved at udtale bestemte lyde, nogle børn har svært ved at finde de rigtige ord, nogle børn har svært ved at sætte ord sammen til sætninger, nogen har svært ved at finde ud af at kommunikere - finde ud af, hvem der taler og hvem der lytter...

Der er også børn, som har svært ved at forme de rigtige lyde med munden, nogen læsper, nogen stammer, nogen snøvler... nogen taler lavt og andre taler for højt...

Børn der skal forholde sig til flere sprog på en gang, to-sprogede børn eller tre-sprogede børn kan godt have en sprogsammenblanding, og det kan godt lyde forvirrende, hvis man ikke selv taler alle sprog godt... Men børn bruger de ord, de har at gøre godt med, og derfor er det naturligt, at de nogle gange blander sprogene, hvis de vokser op med flere sprog omkring sig... Nogle gange vil flersprogede børn også bruge forskellig udtale, altså jeres dreng kan udtale et dansk ord med en anden skandinavisk accent eller han kan bøje et ord forkert efter danske retningslinjer eller bruger en anden ordstilling end man ville gøre i DK, men siger det måske som han gør, fordi sådan gør man i det land I bor i... Og det er jo ikke nødvendigvis forkert - igen bruger han de ord, han har at gøre godt med og forsøger at tale, hvilket er det vigtigste - og han har endnu ikke lært det voksne sprog, og det skal han naturligvis have tid til at lære :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er rigtig godt, at I læser bøger for ham, og det er super med dialogisk læsning. Det er også rigtig godt, hvis I kan synge forskellige børnesange og meget gerne danse og lave fagter og bevæge jer, imens I synger :)

Rigtig mange børn går til talepædagog, imens de går i børnehave, og lærer at tale rent og uden større problemer, før de starter i skole, - og hvis de stadig har lidt problemer, når de starter i skolen, så kan forløbet også fortsætte efter skolestart (i hvert fald i DK). Det er netop vigtigt, at man sætter ind og hjælper barnet med sproget i 3-6 års alderen, som I jo er i gang med nu, så jeres dreng har mulighed for at få styr på sproget, før han skal starte i skole - og to år lyder som rigtig god tid til at lære det :)

I har en rigtig dejlig dreng, der udvikler sig rigtig godt på alle punkter - og det med sproget kommer hen af vejen, og nu får han også hjælp udefra til at hjælpe sig på vej:) Alt efter hvad hans problemer helt præcist består af, vil hans behov for hjælp naturligt også kunne variere, men han burde naturligt lære at tale med den rette støtte :)

Stort knus fra Danmark og rigtig meget held og lykke :) Håber du kan bruge dette videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre