Svar: Stikker hænderne for langt ned i halsen
7. august 2017
Alder:
8 mdr.
Hej Kristina
Tak for dit brev :)
Når børn i din drengs alder stikker fingrene ned i halsen, så de får sat gang i brækrefleksen, så skyldes det ofte alder og udvikling. Det er altså normalt for hans alder, og det er normalt ikke farligt...
Han har en alder nu, hvor han er langt mere bevidst end tidligere. Det er spændende at undersøge ting - det er f.eks. spændende at skubbe maden ud over bordkanten, spændende at slå hånden ned i grøden, spændende at skubbe til tallerkenen, så det giver et ordentligt brag, - og spændende at undersøge sig selv og finde ud af, hvordan kroppen reagerer - og derfor spændende at stikke fingrene i halsen...
Og så er det også spændende at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig...
Det bedste du kan gøre er derfor at tage det roligt. Jo mere roligt du tager det, jo mindre spændende er det at blive ved. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, så han kommer væk fra at gøre det, for det er, som du skriver naturligt ubehageligt at se på og høre på, og ikke særlig rart for nogen af jer i længden. Så prøv, om du kan få ham til at interessere sig for noget andet.
Afledning kan være at give ham noget mad i hånden, som han kan spise, tygge og gumle på - så han ikke behøver bruge sine fingre. Det kan også være at fjerne ham fra middagsbordet eller hvor han nu gør det, og tilbyde ham noget legetøj eller andet, som han kan lege med og blive optaget af. Det kan også være at tage ham på skødet og lave ride-ranke-leg med ham, så han oplever at få din opmærksomhed på en anden og meget mere behagelig måde for jer begge to :)
Når det er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at det ikke er fordi han har ondt for tænder eller måske har ondt i halsen. Han kan naturligt sagtens få hævede mandler og lignende, som generer ham... ligesom vi voksne kan. Så hvis han på nogen måde virker syg og ikke helt på toppen er forkølet eller lignende, så kan det også være forklaringen på, hvorfor han gør det og måske skal han tjekkes af lægen... Han lyder dog til at være frisk og glad, så mit umiddelbare bud er at det hos jer handler om alder og udvikling...
Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske