Svar: Stikker hænderne for langt ned i halsen

7. august 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej Kristina

Tak for dit brev :)

Når børn i din drengs alder stikker fingrene ned i halsen, så de får sat gang i brækrefleksen, så skyldes det ofte alder og udvikling. Det er altså normalt for hans alder, og det er normalt ikke farligt...

Han har en alder nu, hvor han er langt mere bevidst end tidligere. Det er spændende at undersøge ting - det er f.eks. spændende at skubbe maden ud over bordkanten, spændende at slå hånden ned i grøden, spændende at skubbe til tallerkenen, så det giver et ordentligt brag, - og spændende at undersøge sig selv og finde ud af, hvordan kroppen reagerer - og derfor spændende at stikke fingrene i halsen...

Og så er det også spændende at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig...

Det bedste du kan gøre er derfor at tage det roligt. Jo mere roligt du tager det, jo mindre spændende er det at blive ved. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, så han kommer væk fra at gøre det, for det er, som du skriver naturligt ubehageligt at se på og høre på, og ikke særlig rart for nogen af jer i længden. Så prøv, om du kan få ham til at ...

Annonce

... interessere sig for noget andet.

Afledning kan være at give ham noget mad i hånden, som han kan spise, tygge og gumle på - så han ikke behøver bruge sine fingre. Det kan også være at fjerne ham fra middagsbordet eller hvor han nu gør det, og tilbyde ham noget legetøj eller andet, som han kan lege med og blive optaget af. Det kan også være at tage ham på skødet og lave ride-ranke-leg med ham, så han oplever at få din opmærksomhed på en anden og meget mere behagelig måde for jer begge to :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når det er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at det ikke er fordi han har ondt for tænder eller måske har ondt i halsen. Han kan naturligt sagtens få hævede mandler og lignende, som generer ham... ligesom vi voksne kan. Så hvis han på nogen måde virker syg og ikke helt på toppen er forkølet eller lignende, så kan det også være forklaringen på, hvorfor han gør det og måske skal han tjekkes af lægen... Han lyder dog til at være frisk og glad, så mit umiddelbare bud er at det hos jer handler om alder og udvikling...

Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland