Svar: Hvor meget skal man aktivere baby på 4 mdr

3. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sofie

Tak for dit brev :)

Det er naturligt at børn i 4 måneders alderen har svært ved at finde ro og svært ved at overgive sig til søvnen. Med den alder jeres dreng har nu, så begynder han at kunne se længere, han opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. bliver måske ked af det, hvis bedsteforældre eller andre forsøger at snakke med ham eller vil holde ham.

Hans søvn begynder også at indeholde flere stadier, rent fysiologisk begynder søvnen nu at ændre sammensætning, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. De begynder at powernappe, vågner op efter kort tids søvn, selvom de egentlig har brug for længere lure. Lige nu kan han altså godt have svært ved at overgive sig til søvnen, fordi han hellere vil følge med i verden, og når han endelig sover, kan han have tendens til at sove kortvarigt - og kortere end han egentlig har behov for. Det er svært for ham at sove sammenhængende.

Du oplever måske også, at han lader sig forstyrre, når han skal spise. Hans store opmærksomhed på verden gør, at det er mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer, end det er at få sin mælk... Når du sidder og giver ham flasken, så spiser han lidt, slipper flasken, kikker på dig, smiler, leger, spiser lidt igen, slipper igen flasken, pludrer med dig - og kommer far ind i stuen, er det sjovere at kikke efter far. Derfor kan man i denne alder godt komme ind i en rytme, hvor han slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og det er her en god idé at hjælpe ham til en rytme, hvor dagen er inddelt lidt mere. Det passer ofte rigtig godt med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det vil være rigtig godt, at du nu begynder at se dagen inddelt i perioder, hvor han vågner, leger og er aktiv og så perioder, hvor han får mælk og hjælpes til at sove.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre

Vågner, kommer op, leger og er aktiv både motorisk og mentalt

Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, kommer op, leger og er igen aktiv både motorisk og mentalt

Frokost 11: Når han i 4-6 måneders alderen bliver klar til lidt grød, så kan du tilbyde smagsprøver her sammen med vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske mellem kl. 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han tager

Vågner, kommer op og leger, er aktiv både motorisk og mentalt

Eftermiddag 16-17: Flaske

Puttes til dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap. tidspunktet for denne lur afhænger helt af, hvor lang middagsluren er.

Flaske og puttes til natten tidspunktet afhænger helt af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er, hvor tidlig eller hvor sen en søvnrytme han har.

Hvis han går til ro for natten allerede kl 20, så vil han have brug for en flaske igen sen aften omkring kl 23-24 og igen midt nat. Mange børn vil i denne alder dog have en vågenperiode om aftenen og en rytme, som gør, at de går meget sent i seng og måske først er klar til natten kl 22... Hvis han trives bedst sådan, så vil han f.eks. kunne have brug for en flaske kl 22 og igen kl. 01/02 og igen kl. 05/06 - en sådan rytme er også helt normal og helt okay.

Som du kan se, så er planen lavet sådan, at han har aktive, vågne perioder, når han har sovet, og her skal du naturligvis lege med ham, pludre med ham, tumle med ham og stimulere ham rigtig godt. Og før han så puttes til næste lur, så skifter du ham, hjælper ham med at koble fra, tilbyder ham mælk osv.

Det vil være rigtig godt, ...

Annonce

... hvis du kan hjælpe ham til at sove mindst en lidt længere lur dagligt, meget gerne middagsluren og meget gerne forsøge at den varer 1.5-2 timer. Du kan putte ham i slyngevuggen eller du kan trille ham i barnevognen, for at holde ham sovende midt på dagen. Du må også meget gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen, og se om du på den måde kan hjælpe ham til et længere søvnstræk. Han kan få flasken, imens han ligger ved siden af dig, og hvis han viser tegn til at ville vågne op efter f.eks. 20 minutter, så kan du prøve at give ham flasken igen, så han der lige får en lille ekstra tår og derefter måske kan sove videre samtidig med at du beroliger ham med din nærhed, dine hænder, din varme.

Du skal regne med, at han har behov for at sove ca 15 timer i døgnet. I mange familier fungerer det rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at han sover ca 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Og det vil som sagt være normalt for alderen, hvis han har en vågen og aktiv periode om aftenen :)

Når du skal aktivere ham i dagtimerne, så kan du lave bevægelege med ham. Bevægelege kan være:

- at gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje - det er godt til at styrke hans arme og han skal også kunne holde sit hoved selv.

- at støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og dreje underkroppen fra side til side

- at hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det fint, så læg ham tilbage, og lad ham gøre det igen og igen

- at hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben imens du støtter om underbenene

Det vil også være rigtig godt at begynde at synge og bruge fagter for ham nu. Det kan være sange som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og også hans krop, imens du synger for ham.

Legetøj bliver hurtigt kedeligt og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.

Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelege. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 4-6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.

Når det er sagt, så må han dog også gerne ligge lidt for sig selv en gang imellem. Lad ham ligge i nærheden af dig, så han kan se dig, og så du kan pludre med ham og på den måde hele tiden vise ham, at du er der, men hvor du samtidig giver dig selv lov til at lægge tøj sammen, tømme opvaskemaskine eller andet praktisk, der jo også skal gøres i hverdagen:)

Det kan også være en overvejelse værd, om I skal melde jer til babygymnastik, babyrytmik, babysvømning eller lignende en gang om ugen... Der starter ofte nye hold op her efter sommerferien :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre, og at dagsplanen også giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med nu og hvad han har behov for :)

Du kan også med fordel læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvis du vil vide lidt mere om, hvad der sker med ham udviklingsmæssigt, hans følelser og behov:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland