Svar: Motorisk spørgsmål

3. august 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Vilhelms mor og far

Tak for jeres brev :) Det lyder som om, at I lige nu har valgt ikke at gøre yderligere ved Vilhelms søvnproblemer, og i stedet afventer hvad der sker, nu hvor han er startet i dagpleje - og det er naturligvis helt okay. Det er svært at ændre vaner og rutiner samtidig med dagplejestart, og det kan sagtens være at den rutine, dagplejer har og som han gradvist vænnes til, også vil hjælpe jer derhjemme :) Krydser fingre for det :)

Med hensyn til motorisk udvikling, så lyder det rigtig fint, at han i en alder af 6 måneder rullede begge veje, kunne møve sig fremad, da han var 8 måneder og i 9 måneders alderen begyndte at sidde. De normale rammer er meget vide, så selvom han ikke har været en af de hurtigste til at komme omkring, så lyder han til at være fint med. I fortæller dog, at han på grund af silent refluks ikke har været bevæget særlig meget, det har været begrænset, hvor meget I har kunne bevæge ham, og jeg tænker faktisk, at det godt kan spille ind.

Det er sådan, at der inde i øret sidder en snegl, som er fyldt med væske. Når barnet gynges, vendes, drejes, trilles osv. så bevæges disse væsker og balancen udvikles. Derfor er det vigtigt, at i hjælper jeres dreng med at blive bevæget så meget som muligt, fordi det vil være med til at styrke ham motorisk, styrke hans balance, hans vestibulærsans.

Det vil være en rigtig god idé at gå til noget babygymnatstik, babymotorik sammen med ham, eller I kan gå til babysvømning i weekenden.. Når sommerferien er slut starter der mange hold op forskellige steder, og det kan være en god idé at undersøge, hvilke muligheder der er, hvor I bor.

En tummelumsk (med flad bund) eller bilibo kunne også være en idé for jer, det kunne I overveje. En babygynge er også en idé - altså IKKE en hoppegynge men en gynge, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Det vil han sikkert også synes er sjovt, samtidig med at det kan styrke hans balance, men det må ikke være i stedet for at være på gulvet :)

Det er dejligt, at han gerne vil stå og gå, men det er vigtigt, at I også stadig sørger for at lægge ham på maven. Gør det til en vane, at hver gang I lægger ham fra jer, så starter han på maven. Det gør ikke noget, at han bliver sur og irriteret nogle gange - netop temperamentet kan nogle gange gøre, at han får fundet styrken til at finde ud af at komme op på alle fire.

I må også meget gerne hjælpe ham med at komme op på alle fire, så han mærker sin styrke i arme og ben og finder ud af, at han kan stå i kravlestilling. I kan sætte jer bag ham, så I støtte hans fødder med jeres ...

Annonce

... knæ og holde ham om livet med jeres hænder, og så hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Det er fra rokkende stilling, at han lærer at kravle.

Det har naturligt betydning, at I har meget glatte trægulve, og det kan sagtens hjælpe ham, at der i dagplejen er tæppe på gulvet. Derhjemme kan I støtte ham ved evt. at købe nogle et gulvpuslespil i skum, som han kan ligge på og øve sig på. I kan også lade ham kravle med bare ben, så står han bedre fast, end hvis han har bukser på. Eller I kan købe "knæbeskyttere" til ham - se gobabygo.dk.

Børn er forskellige og der skal være plads til forskellighed. Det lyder helt normalt at veje 10 kg, når man er 11 måneder gammel, og i den alder er det naturligt at være buttet :) Nogle børn sidder mere stille end andre børn, og det skal der også være plads til. Men generelt er det en god idé at motivere ham til bevægelse, at tumle med ham osv. så I får stimuleret hans balance og dermed giver ham lyst til at bevæge sig mere :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han bliver frustreret, så er det fordi han ikke kan. Det er naturligt frustrerende, at ville fremad og i stedet få skubbet sig bagud, eller ville hen til noget og ikke kunne komme derhen. Når det sker, så bryder han fysisk og mentalt sammen. Her skal i naturligvis hjælpe ham, opmuntre ham, holde humøret højt og forsøge at motivere ham. Hjælpe ham motorisk med at forsøge at komme fremad, hjælpe ham ved at lægge legetøj og lignende i nærheden, så han har en chance for at nå det osv. Det er vigtigt at give ham små succesoplevelser, som giver ham lyst til at prøv igen - og igen.

Om det er nødvendigt at kontakte en fysioterapeut... ud fra det I fortæller, så tænker jeg umiddelbart ikke. Ud fra den beskrivelse I giver mig, så lyder han ikke til at have problemer med hypermobilitet, sanseintegration eller lignende, og det lyder umiddelbart som om, at hans motoriske udvikling er fint igang, og det skal nok komme. Men, der er naturligvis ikke noget i vejen for, at I kontakter en fysioterapeut for at få en vurdering af ham og evt. få lidt retningslinjer for, hvordan I kan støtte ham videre, om der er noget særligt I skal være opmærksomme på, som jeg naturligt ikke kan se via brevkassen...

Jeres dreng skal til børneundersøgelse ved egen læge, når han er 1 år, og I kan naturligvis her tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at han bliver set af en fysioterapeut, ligesom I kan drøfte hans vægt, hvis det er noget, I er bekymrede omkring - ikke bare nu, men også fremadrettet :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - også med dagplejestarten på mandag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor