Svar: Lege med mor eller lege selv?

12. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)

Det lyder som om, at han er rigtig god igang med sin udvikling både grovmotorisk og finmotorisk - og det er rigtig dejligt, at han kravler hen til kassen med legeting, leger, studerer, undersøger.. og det er super flot, at han i en alder af 7 måneder, på egen hånd er i stand til at møffe sig derhen, sætte sig op og lege...

Jeg tænker, at det at han motorisk er så godt igang, måske gør det lidt lettere for ham at lege og underholde sig selv, hvor nogle af de andre børn i mødregruppen ikke selv kan endnu, og derfor har brug for at mor eller far hjælper dem mere... Og sådan er børn så forskellige, og det skal der naturligvis være plads til :)

Netop når man er i mødregrupper, så oplever man forskelligheden og det kan være ret sjovt at studere.. I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professo​r Howard Gardner med et nyt syn på intelliens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. Han sagde blandt andet, at vi indeholder forskellige intelligenser f.eks.: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

Hvis barnet f.eks. er logisk-matematisk intelligent, så interesserer det sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. det barn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen. Barnet som elsker at eksperimentere, eller som godt kan lide at bygge puslespil eller få små opgaver, som det skal regne ud...

Er barnet f.eks. kropsligt intelligent, så vil det have brug for at røre ved ting, afprøve ting. Barnet har brug for at finde løsninger ved at prøve sig frem og har svært ved at sidde stille. Disse børn virker derfor meget aktive og livlige og sidder sjældent stille, de lærer bedst, når de er i bevægelse, og de har en god evne til at koordinere deres bevægelser...

Hvis denne teori er rigtig, så er det naturligt, at nogle børn i mødregruppen sidder mere stille, hvor andre er mere i bevægelse. At nogle børn har brug for at blive guidet og vist hvordan, hvor andre har det fint med at forsøge sig frem på egen hånd.. Og derudover tænker jeg ...

Annonce

... også, at vi jo alle sammen har forskellig personlighed og dermed forskellig måde at være på :)

Du fortæller, at din dreng godt kan lege selv i 20-30 minutter af gangen, og det lyder rigtig fint og rigtig dejligt. Det er ikke noget problem, for du er jo i nærheden og reagerer på ham, når og hvis han har behov for dig. Og det lyder som om, at han er helt tryg ved, at du netop er i nærheden - det er super. Det lyder meget fint i forhold til hans alder.

Når det er sagt, så kan det dog godt ændre sig i løbet af den næste måned eller to... I takt med at han begynder at kravle, rejser sig ved tingene og bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, så kommer separationsfasen. Han er igang.. men det kan godt give sig udtryk ved lidt usikkerhed på verden... Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede, og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre. Han kan derfor godt begynde at græde, hvis du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, eller du går på toilettet. Han kan også reagere, hvis I har gæster eller I besøger andre. Hvor han tidligere gerne har ville snakke med andre, og ikke har haft problemer med at kravle rundt, så vil han pludselig helst være på dit skød og møde verden fra din favn.. Det er helt normalt, det hører udviklingsspringet til...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hvis nogle af børnene i mødregruppen er lidt ældre end din dreng, kan det derfor også være dette som spiller ind, og som måske gør, at forældrene lige nu oplever deres børn mere klyngende og have svært ved at lege og underholde sig selv...

Og hvis nogle af børnene er yngre end ham, så kan det faktisk også spille ind. For i 6 måneders alderen vil mange børn også have svært ved at lege selv og underholde sig selv i længere tid - hvilket kan være meget frustrerende for mange forældre... Så igen er børn forskellige, og man oplever det rigtig meget, når mødregruppen mødes :)

Og når alt dette er sagt, så lyder det som sagt rigtig fint, at din dreng er i stand til at lege 20-30 minutter for sig selv med dig i nærheden. Det lyder ikke problematisk, men dejligt for jer begge :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.