Svar: Lege med mor eller lege selv?
12. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)
Det lyder som om, at han er rigtig god igang med sin udvikling både grovmotorisk og finmotorisk - og det er rigtig dejligt, at han kravler hen til kassen med legeting, leger, studerer, undersøger.. og det er super flot, at han i en alder af 7 måneder, på egen hånd er i stand til at møffe sig derhen, sætte sig op og lege...
Jeg tænker, at det at han motorisk er så godt igang, måske gør det lidt lettere for ham at lege og underholde sig selv, hvor nogle af de andre børn i mødregruppen ikke selv kan endnu, og derfor har brug for at mor eller far hjælper dem mere... Og sådan er børn så forskellige, og det skal der naturligvis være plads til :)
Netop når man er i mødregrupper, så oplever man forskelligheden og det kan være ret sjovt at studere.. I 1980´erne kom den amerikanske psykolog og professo​r Howard Gardner med et nyt syn på intelliens og en ny beskrivelse af måden, børn lærer på. Han sagde blandt andet, at vi indeholder forskellige intelligenser f.eks.: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumeligt visuelle intelligens", "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
Hvis barnet f.eks. er logisk-matematisk intelligent, så interesserer det sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. det barn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen. Barnet som elsker at eksperimentere, eller som godt kan lide at bygge puslespil eller få små opgaver, som det skal regne ud...
Er barnet f.eks. kropsligt intelligent, så vil det have brug for at røre ved ting, afprøve ting. Barnet har brug for at finde løsninger ved at prøve sig frem og har svært ved at sidde stille. Disse børn virker derfor meget aktive og livlige og sidder sjældent stille, de lærer bedst, når de er i bevægelse, og de har en god evne til at koordinere deres bevægelser...
Hvis denne teori er rigtig, så er det naturligt, at nogle børn i mødregruppen sidder mere stille, hvor andre er mere i bevægelse. At nogle børn har brug for at blive guidet og vist hvordan, hvor andre har det fint med at forsøge sig frem på egen hånd.. Og derudover tænker jeg også, at vi jo alle sammen har forskellig personlighed og dermed forskellig måde at være på :)
Du fortæller, at din dreng godt kan lege selv i 20-30 minutter af gangen, og det lyder rigtig fint og rigtig dejligt. Det er ikke noget problem, for du er jo i nærheden og reagerer på ham, når og hvis han har behov for dig. Og det lyder som om, at han er helt tryg ved, at du netop er i nærheden - det er super. Det lyder meget fint i forhold til hans alder.
Når det er sagt, så kan det dog godt ændre sig i løbet af den næste måned eller to... I takt med at han begynder at kravle, rejser sig ved tingene og bevæger sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, så kommer separationsfasen. Han er igang.. men det kan godt give sig udtryk ved lidt usikkerhed på verden... Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede, og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre. Han kan derfor godt begynde at græde, hvis du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, eller du går på toilettet. Han kan også reagere, hvis I har gæster eller I besøger andre. Hvor han tidligere gerne har ville snakke med andre, og ikke har haft problemer med at kravle rundt, så vil han pludselig helst være på dit skød og møde verden fra din favn.. Det er helt normalt, det hører udviklingsspringet til...
Hvis nogle af børnene i mødregruppen er lidt ældre end din dreng, kan det derfor også være dette som spiller ind, og som måske gør, at forældrene lige nu oplever deres børn mere klyngende og have svært ved at lege og underholde sig selv...
Og hvis nogle af børnene er yngre end ham, så kan det faktisk også spille ind. For i 6 måneders alderen vil mange børn også have svært ved at lege selv og underholde sig selv i længere tid - hvilket kan være meget frustrerende for mange forældre... Så igen er børn forskellige, og man oplever det rigtig meget, når mødregruppen mødes :)
Og når alt dette er sagt, så lyder det som sagt rigtig fint, at din dreng er i stand til at lege 20-30 minutter for sig selv med dig i nærheden. Det lyder ikke problematisk, men dejligt for jer begge :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske